Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som sagt. Det finns bara en. Denne legend. Denna, vars blotta namn bringar ett leende på alla filmälskares läppar. Kungen av oavsiktlig humor. Mannen, vars filmer är praktexempel på ajabaja för filmskapare. Vem talar jag om? Jo, ingen mindre än Edward D. Wood jr.!

För vem annan skulle kunnat börja sin långfilmskarriär med en självbiografisk transvestitfilm redan 1953 där gud är tråd-fetishist och hattar är orsaken till mäns tunnhårighet och nådde sin topp med en historia om gravplundrare från yttre rymden som vill utplåna jorden medelst 3 zombies och där atmosfäriska störningar i yttre rymden försvårar radiotrafiken och cigarrformade tefat (ehhh, va???)...

Edward gjorde detta, fick sina filmer lanserade, och är fortfarande ihågkommen!...

----------------------------

dock som filmhistoriens sämste regissör... men visst är han kul ändå. Och syftet med tråden kanske ska komma fram någon gång efter denna utdragna inledning...

Men jag tänkte bara höra lite med er om vad ni tycker om killen. Hans filmer. Och "dålig" film i övrigt. Och för er som inte sett nått av honom, alternativt inte hört om honom alls kan jag länka till dessa videoklipp:

Dels Glen or Glenda som tydligen nu är public domain:

Trailern till ovan nämnda film:

Några axplock från Plan 9 from Outer Space:

Och inget mindre än HELA filmen, filmhistoriens sämsta film enligt de flesta filmkritiker, även den i Public Domain:

Kort sagt, han är kungen av fatalt paradoxala dialoger och monologer, helt enkelt knäppa repliker och noll-koll-filmmaking på skosnörebudget... så återigen. Vad är era tankar om honom och hans filmer?... har ni länkar till andra saker han gjort? Udda info? Eller kanske funderingar om Tim Burtons tolkning av hans liv och leverne...

Men kom ihåg!

Beware! Beware of the big green dragon that sits on your doorstep. He eats little boys... Puppy dog tails, and BIG FAT SNAILS... Beware... Take care... Beware!

Posted

Ja, jag hade ju "Plan 9 From Outer Space" som avatar tidigare ;) så lite av en favorit är han alltid - based on en film!... Två iofs (Ed Wood av Burton).

Plan 9 är ju fantastiskt bra, i all sin uselhet. Natt- och dagtagningar blandade i samma scen; Bela Lugosi som dödde mitt under inspelningen - stand-in-grabben, med armen för ansiktet. Och själva storyn... Utomjordingar - uppväcka lik... Zombies... Vampyrer... Makes NO sense!

Borde kolla in mer, det är helt klart! Var ska jag börja, J-man?

Posted

Borde kolla in mer, det är helt klart! Var ska jag börja, J-man?

du har ju Glen or Glenda länkat i min öppningspost;)... som toppar den sedvanliga uselheten med klippning och en drömsekvens som gränsar till lynchiansk vansinne;)

Jag fortsätter med relaterat, TV-sändningen som Bela Lugosi gjorde med komikern i filmen Ed Wood, fasst här, den riktiga sändningen;):

Posted

Ja han var en riktig pärla har sett Plan 9, och den underbara Burton filmen "Ed wood" Har det med denne gigant att göra föresten att Burtons huvudpersoner i fletalet tillfällen heter heter Edward (Sicssorshand,Bloom,wood)

Många Wood fan påstår att Glen and Glenda ska vara en ritigt "sevärd" rulle. Borde jag satsa på den?