peterfilm.se Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 Tja Fan va besviken jag är. (1. Har ingen kalibrerad skärm :) ) gör ett intro till en film i AE (fieldkit deint., colorista, twixtor används bland annat, kamera XM2) Sedan körde jag ut som QT animation för att kolla resultat. För det första blev allt mycket mörkare än i AE redigeringsvisning. Sedan skiljer det ju sig på de bägge skärmarna och ytterligare på TV (Bränner DVD): blikr ljusare. Sedan renderar jag istället ut en AVI, då blir kvaliteten inte riktigt lika skarp som i QT Animation, men mer rättvis hur det såg ut när jag compade i AE. Skall det vara så här? Skriv bara JA! så slipper jag fundera mer på skiten och bara acceoptera... :) 0 Citera
Max_H Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 NEJ! ;) Det är ett problem och en orsak till att folk köper monitorer för 50 papp eller mer för att färgkorrigera. Det BÖR inte vara ngn skillnad på om du renderar ut QT uncompressed eller AVI uncompressed mednAVI och QT använder olika gammainställningar så det det kan ge skumma problem, lite beroende på vilken dator, vilket grafikkort och vilken skärm du har... Det mer än fråga om vad du ska göra med slutprodukten... Men det är också skillnad på hur du tittar på materialet du korrigerar och i vilket program du korrigerar. Din preview från exempelvis AE elle PPro via firewire till en kamera > TV och bör inte skilja sig så mycket från en färdig DVD. Overlay-bilden i AE, PPro, Avid eller vad det nu må vara är tyvärr farlig att lita på. Jag färgkorrigerar allt i AE eller PPRo via ett Decklink SDI-kort till en JVC CRT skärm och det fungerar för det mesta (så länge inte Paris klagar på Eiffeltorn och annat)... Färgprofiler kommer i AE CS3 vilket underlättar till viss del, dock främst för de som ska till och från film. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 21 maj 2007 Författare Postad 21 maj 2007 Ok, 1. Rekommenderas med andra ord att koppla en vanlig 14" fukostTV till ett firewirekort? 2. Ett nytt fenomen. Gjorde en comp i AE (7.0) där jag hade lite transparanta photoshoplager med "streck" på som jag keyade in för att på lite "skrap-streck / oldmovie" liknande effekt. Det ligger ovanpå en svart bakgrund och en title text, dvs 97% svart bakgrund med en kort text, sedan fade in streck några frames dåd och då sporadiskt. Max opasity på strecken är 28%. Strecken är tunna från photoshop och med runt 30% opasity i AE "monitor" blir det kanon. Sedan när jag kör ut det (via dlink PPro) -> file (avi) -> DVD blir "strecken" ap-tydliga på TV. Säker 100% opasity. Kollar jag på filen på Datorn är de perfekta (syns knappt knappt, som det är tänkt). (ja, jag kan använda MB editors artefarker m.m., men mina streck var så mycket bättre, samt 5 timmars key för 12 sekunder :) ) Är detta för att jag inte renderar ut AE compen som fil och sedan in i PPro? Men vad har då dlink för funktion? Dessutom blir twixtor-klippen hackiga (ytterst lite men ändå) via dlink (de blir inte det på AEs render). Skall i em testa att göra en render från AE som jag sedan import i PPro och sedan -> file -> DVD. Det känns som om man måste göra två slutversioner av sin film, en som folk kan kolla på på TV och en som används enbart för Webben (även om den är ämnad för highqualty) 0 Citera
Max_H Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Vet att vissa grejer tar LÅÅNG tid att rendera via Dynamic Link, och vissa av dom kommer att gå fortare i CS3 (men inte alla). Ibland är det bättre med rendering och sedan ev köra med Edit Original i från AE. I CS kommer ju replace Clip funktionen som underlättar utbyte av olika renderingar också. Angående det andra så, ja, nästan ALLTID får man göra olika versioner för TV och Webb, framförallt som det är grafik inblandat. Du kan absolut köra med en frukost TV, men ibland kan en 14" maskera vissa problem eftersom röret är så litet och innehåller så få linjer. Hittar du en inte alltför gammal Sony/JVC produktion monitor är det ett bättre alternativ då dom har betydligt fler linjer och fortfarande inte kostar absurda pengar. /Max 0 Citera
Rogge Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 (ja, jag kan använda MB editors artefarker m.m., men mina streck var så mycket bättre, samt 5 timmars key för 12 sekunder :) ) Har du provat att använda klippet Scratches_16x9.mov som ligger i mappen C:\Program\Adobe\Adobe After Effects 7.0\Support Files\Footage\DVD Menus\Wedding\Montage\PAL\Footage ? Jag har använt det flera gånger med gott resultat. Blending Mode, Shilouette Luma på klippet plus Gaussian Blur samt att dra ner Opacity ser bra ut. Det går att loopa utan problem samt minskar renderingstiden rejält. Prova och se om du blir nöjd med resultatet. :) Angående Dynamic Link: Personligen använder jag aldrig Dynamic Link just på grund av sådana där odokumenterade saker som man upptäcker när man är klar och får rendera ut allt ur AE ändå. Dvs, klipp som ser annorlunda ut när dom tas över från AE till PPro via Dynamic Link. Då tycker jag att det är bättre att rendera ut allt på en gång än att sitta och dubbelkolla som en tok därför att Dynamic Link lever ett eget liv ibland. Speciellt om man skall från AE till Encore... När jag läste om Dynamic Link första gången så vart jag riktigt imponerad, men efter ett tag så föll Dynamic Link som ett korthus i mina ögon. 0 Citera
peterfilm.se Postad 21 maj 2007 Författare Postad 21 maj 2007 Angående det andra så, ja, nästan ALLTID får man göra olika versioner för TV och Webb, framförallt som det är grafik inblandat. Du kan absolut köra med en frukost TV, men ibland kan en 14" maskera vissa problem eftersom röret är så litet och innehåller så få linjer. Hittar du en inte alltför gammal Sony/JVC produktion monitor är det ett bättre alternativ då dom har betydligt fler linjer och fortfarande inte kostar absurda pengar. /Max Thanks. tror det blir en TV först i alla fall. Men grejen med att göra en TVversion opch en Webbversion. Mitt problem är mycket att mina AE-"streck" blir perfekt opasity i en renderad file som jag kollar på Datorn, samma file nerbränd på DVD då blir strecken alldeles för tydliga på TVn (Samma fil). Det ser ut som om det vore 100% opasity. Rogge. Tanks. då vet jag Dlink. Hoppas iofs att det blir bättre för det är en grymmingfunktion. AE är ett måste, likt PPro. kombination är vital. Skall testa .mov sample strecken. Dock är min lite mer "dra kniven över nagativ"-streck. inga vandrande "matrox-old-movie-apply-linjer". This is handmade. orginal. mucho timespent. Det är mest därför jag vill få det att funka. :) :( 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.