Knodel Postad 17 maj 2007 Postad 17 maj 2007 Hej, jag håller på med en ny film och ska spela in en låt till den, ska vara ungefär åt melodisk death meal hållet. Jag behöver en hyffsad mikrofon att spela in vokalerna med och har ungefär 2000:- att spendera. Någon som har ett bra förslag på en mikrofon? Vore tacksam för svar. 0 Citera
louis cyphre Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 Hm, en bra och prisvärd mikrofon är Rödes NT2-A. Men den kostar nog lite för mycket... 3500:- kanske? Grymt soft mikrofon iaf. Annars har ju Röde sin NT-1000(Finns den längre? Eller är den utbytt mot NT1-A?!)... De kostar typ 2000:- har jag för mig. Kanske lite mindre tom. Funkar jäkligt bra, lite vass kanske. Så har vi deras NT3 som jag hört mycket gott om. Ingen sångmikrofon kanske. Men det ska nog låta bra. + att den har batterimatning ifall du inte har tillgång till fantommatning någon gång. 2000 för den typ. Hur som helst så är de bästa mikrofonerna jag har testat, i din prisklass, Rödes. 0 Citera
louis cyphre Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 Du kan ju lyssna på några låtar från vår skiva. Jag använde en NT2-A och en NT-1000. + ett par Shure modeller och en AKG D12 E till kaggen. AKGn är så jävla soft. Men all sång är tagen med Röde mikrofonerna. Finns en myspacelänk här under också, men de komprimerar ihjäl musiken så du får nog ut mer av länken ovanför om du vill lyssna på sångljud... Ingen dödsmetall dock. 0 Citera
Christian van Caine Postad 20 maj 2007 Postad 20 maj 2007 Vill du ha en grym sångmick som klarar en hel del stryk, är väldigt lätt att arbeta med, & låter lite råare än kondensatormickar, så är Shure SM-58 ett mycket bra val! Metal klarar den här typen mickar mycket bra, men skulle inte rekomendera den för klassiskt eller vispop....undantaget live då, där är den fullständigt oslagbar anytime ;-) 0 Citera
louis cyphre Postad 20 maj 2007 Postad 20 maj 2007 Håller med... Lite burkig men med eq kan man få till en SM58a jävligt bra! Om man är ute efter skrän och bråk. Kom på att jag ljög i mitt förra inlägg. Visst använde vi SM58an till sången också på ett par låtar. Vi hade tillgång till en ny SM58a, en SM57a och en Beta 58a. Men valet gick till min gamla, knöliga, sunkiga SM58a. Ser riktigt risig ut men har fan bäst ljud. Vet inte om det är så att de åldras som vin eller om de nya helt enkelt har ett lite mesigare sound, för annorlunda lät den iaf. Mot nya 58an alltså. Så stryk tål de! Med en SM58a, en kondesator och något som tar lägre frekvenser bra så är man hemma! Men jag får för mig att man i genren melodisk dödsmetall inte vill ha skräpigt/sunkigt(in the good way) ljud. Utan mer en fin och perfekt ljudbild. Lite för mesigt för min smak men... 0 Citera
milos Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 En grymm sång mic är PPD LD-ONE och LD2.. Passar urmärkt till hemmastudion och semi-pro inbandningar. Här finns ett test jag gjort med mikrofonen LD - ONE: http://web.mac.com/martinarosas/iWeb/milos/Music%20Archive_files/What%20goes%20around%20%28test%29%20-%20Milos-1.mp3 Det är en ganska okänd mikrofon, men finns och beställa på nätet för endast 99 $.. LD2:an är en tube moikrofon som är har ett OTROLIGT sound, kostar lite under 300 $.. Checka deras hemsida http://www.pacificproaudio.com 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.