Jump to content

Exploderande byggnad

Maverick

Recommended Posts

Tjena,

Jag har tänkt mig att en person ska gå ifrån en byggnad,

denna ska då explodera bakom personen som går...

Hur gör jag lättast detta, på ett någorlunda snyggt sätt?

Hur får jag explotionen att ligga bakom personen och inte framför?

Mvh

Maverick

Okej, när du säger att explosionen ska ligga bakom så tänker jag mig att du filmar personen framifrån och byggnaden ligger bakom.

Ett sätt är att spela in när personen går ut ifrån byggnaden och låtsas att det sprängs. Sedan spelar du bara bakgrunden (alltså utan personen). Sen är det bara att ta bakgrunden och göra så att explosionen exploderar. Det extremt jobbiga är dock att du måste maska ut allt förutom personen i det klippet där han gick ifrån byggnaden. Det blir jobbigt att maska så mycket så snyggt, men man kanske kan göra så att personen slänger sig ut ifrån bild snabbt eller så. Eller att han står still och tittar lite coolt ;)

Det andra sättet är att du spelar in bara byggnaden och tar personen går mot bluescreen/greenscreen. Fast det blir väldigt svårt att få detta se snyggt ut.

Jag skulle valt första sättet och försökt göra det så enkelt som möjligt för mig genom att han inte rör så mycket på sig eller så :)

• 2 weeks later...

Har du tillgång till After Effects 6 så skulle jag vilja tipsa om den nya greenscreen-pluginen som följer med ae 6, keylight. Keylight är enkelt att använda och går att få ganska bra resultat med. Kan bli lite grynig bild, blir det inte bra så gör som orange säger, maska -jobbigt men det blir varje fall bra.

Hur ska du föresten spränga? Ska du bygga en modell eller ska du göra det helt i datorn? Har sett en jävligt cool modell med sockerglas å grejer...det var iförsig i mörker, då behöver ju inte modellen vara klockren för att man ska luras.