Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag undrar om någon har erfarenhet av att spela in med kameror av olika märken, t ex Sony och Canon, och sedan blanda materialet. Är skillnaderna för uppenbara? Jag pratar semiprokameror som Sony PD-170 och HDR-FX1 (alt. Z1E), Canon A1, XL-1 och XL-2, Panasonic DVX100 etc, antingen i HDV eller DV-läge.

Posted

Samma märken är oftast (av naturliga skäl) lättast att blanda och min erfarenhet är att Canon är svårast att blanda med ngn annan. Sony och Panasonic brukar fungera men Sony och Canon är svårare (Canon är generellt mer färgrik och har mer tryck & värme i bilden än Sony). Men det går ju givetvis att justera lite i menyerna också.

Är det konsert eller teater får man kolla vilka olika kameror man har och placera dom därefter. Om man ex. har 2 Sony och 1 Canon för en teater skulle jag köra Canon som helbild. Är det däremot konsert kan man ev köra 1 Sony som helbild/halvbild, 1 Sony som halvbild och Canon som scenkamera (som ju ändå blir "råddig" och därmed syns det i alla fall inte så mycket att den skiljer sig från Sony).

Är man petig så är ju FX1 en 16:9 kamera och SYNBART sämre än PD170 i 4:3 och tvärtom. Så sånt bör man också tänka på om man ÄR petig...

/Max

Posted

Tack.

Funderar på att köpa en PD170. Dock skjuter jag allt jag gör i 16:9 (letterbox eller true spelar ingen roll så länge bilden är bra). Tror du att PD170 är ett dåligt val om man kör 16:9? Förut när jag har använt PD150 har jag maskat och croppat bilden, och jag tycker det har funkat bra. Har inte testat PD:ns widescreenläge. Är det kasst?

Posted

Jag skulle precis som du kört 4:3 och croppat (wide-läget är... sådär..). PD170 är ju fortfarande en grym kamera (ljuskänsligheten är outstanding fortfarande) men skulle jag köpa en idag skulle jag kolla efter en ny Canon A1 eller en beggad FX1:a som ger fantastiska bilder (om man har ljus till det).

/Max

Posted

Vet inte om tv-kanaler föredrar anamorfisk widescreen framför brevlåda, men jag skulle tro det? Man ser ju när t ex SVT byter läge, bilden blir hoptryckt ett kort ögonblick (=anamorfisk).

Nån som har erfarenhet av FX1:ans ljud? Det är tydligen squeezat i HDV-läget? Men tvåkanaligt antar jag att det är? (har kollat lite specar men inte fått klart svar). (utgår från att man måste ha en Beachtek för att över huvud taget kunna använda den på ett vettigt sätt)

Posted

Fördelen med FX1 (före en PD150 i 16:9) är att den är native 16:9 så den blir klart skarpare. Sen är det iofs mek med det också...

Ljudet är komprimerat som "standard" i HDV, men kör man DV är det bättre än en PD150. Inget av det klassiska Tjing-metall ekot eller bruset (beroende på auto eller manuellt). Sen är väl ljudet aldrig sony's riktigt starka sida. FX1 har två kanaligt men ingen separat nivåkontroll utan ngn Beachtek adapter.

/Max

Posted

Jag filmade en konsert med en Sony PD100 (helbild) och en Sony HDR-HC1E (närbilder och varierande vinklar)... det var ingen vidare bra mix. Fick färg- och ljuskorrigera bilden från PD100:n (som ju visserligen är bra mycket äldre, så det var väl inte oväntat) en massa.

Jag tror nog på att hålla sig så mycket till samma format som möjligt, att konsekvent köra t.ex. HDV eller DV på alla inblandade kameror.