Mad Mats Postad 11 maj 2007 Postad 11 maj 2007 När jag gör DVD:s, i Architect, och letterboxar min 16:9-fil så uppträder nästan helt vita ränder mellan de svarta balkarna och bilden. Grymt irriterande. De syns inte på avi-filen som jag använder för authoring. Rättning: Jag har precis upptäckt att de ljusa ränderna visst syns på avi-filen, fast inte så starkt. Denna upptäckt gör ju problemet annorlunda. Det är typ skräpinformation från kanten av bilden. Det är lättare att lösa, men, jobbigt om man måste lägga t.ex. ett clip-filter på alla sina 16:9-projekt, bara för att slippa den där randen. Var kommer randen ifrån? Någon som har några bra tips för att undvika detta problem? Vore sweet! /Mad Mats 0 Citera
palle Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Jag har varit med om likande... när jag importerar material från Canon XM2 i widescreen så uppstår inga vita ränder. Men vid importering från Sony VX2000 så uppstår det en vit rand, fast bara på den övre "balken"... 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=7584 Finns visserligen inte något svar på frågan i den tråden, men du kunde ju ha fortsatt i den istället för att posta en ny. Förövrigt tror jag att det här är något man får leva med när man filmar interlaced. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.