Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När jag gör DVD:s, i Architect, och letterboxar min 16:9-fil så uppträder nästan helt vita ränder mellan de svarta balkarna och bilden. Grymt irriterande. De syns inte på avi-filen som jag använder för authoring.

Rättning:

Jag har precis upptäckt att de ljusa ränderna visst syns på avi-filen, fast inte så starkt. Denna upptäckt gör ju problemet annorlunda. Det är typ skräpinformation från kanten av bilden. Det är lättare att lösa, men, jobbigt om man måste lägga t.ex. ett clip-filter på alla sina 16:9-projekt, bara för att slippa den där randen.

Var kommer randen ifrån? Någon som har några bra tips för att undvika detta problem? Vore sweet!

/Mad Mats

• 2 veckor senare...
Postad

Jag har varit med om likande... när jag importerar material från Canon XM2 i widescreen så uppstår inga vita ränder. Men vid importering från Sony VX2000 så uppstår det en vit rand, fast bara på den övre "balken"...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...