Jump to content

Fyra kanaler i kameran

Markus Dykfilm

Recommended Posts

Hej,

När man har filmat med två mickar, hur får jag de fyra kanalerna som två oberoende stereo signaler in i redigeringsprogrammet?

Är det någon inställning som jag missat när jag överför till datorn?

Kamera: Canon XL2

Redigering: Premiere Pro 1,5

edit: när jag ställer in kameran så får jag ju en mick på höger (kanal 1/3) och en på väster (kanal 2/4).

Får du inte lägre upplösning på ljudet när du väljer att köra fyra kanaler? Har för mig att du måste ställa om till 32 kHz om du vill utnyttja 4 kanaler, medans du kan köra 48 kHz med 2 kanaler. Nåja, det hör ju inte hit om du redan spelat in.

Du bör lägga ljudet från mik 1 på kanal 1-2 och mik 2 på 3-4 också för att slippa bli snurrig i redigeringen. När det gäller mjukvarumässigt vet jag inte om programmet måste vara anpassat för att kunna ta emot 4 kanaler, men det tycker jag låter konstigt.

Hur ser det ut efter att du fört över det till datorn förresten, så som du förklarar så bör du alltså få in kanal 1-2 från kameran, alltså vänstra kanalen från mik 1 och vänstra kanalen från mik 2 på kanal 2? Om du nu kopplat in i kameran så som du beskrev.

Jag kan bara välja vilken kanal som ljudet sak in på om jag använder en mic. Då kommer ljudet på kanal 1,2 (vänster och höger, vanligt stereo) Men de två XLR ingångar som jag har på kameran så går ljudet in i kanal 1,3 för den ena och 2,4 för den andra (alltså en på vänster och en på höger). Om jag väljer att spela in på 4 kanaler så kan jag justera ljudet som i sterro på kameran (jag kan övervaka två micar i stereo i kameran). Men när jag ska föra över detta till datorn så får jag bara in en ljudkanal, mic 1 (kanal 1,3 Väster), mic 2 (kanal2,4 höger).

Frågan är... hur kan jag separera dessa två till två oberoende stereoljud?

eller alla fall två oberoende monoljud som jag kan lägga på två ljudkanaler i redigeringsprogramet för att sedan vrida över dem till väster rep. höger?

Är det någon som fattar vad jag försöker förklara... jag förstår nog inte riktigt själv... :(

Är det någon inställning som jag missat när jag överför till datorn?

Nej, du har inte missat någon inställning. Premiere Pro kan inte fånga fyra ljudstömmar samtidigt, därav problemet med Premiere och XL2:an.

Använd tex Scenalyzer LIVE för att fånga fyra ljudströmmar samtidigt, eller fånga video plus kanal 1&2 i Premiere och fånga bara ljudet, kanal 3&4, i Scenalyzer. För att fånga kanal 3&4 med Scenalyser behöver du inte köpa programmet, men det tar dubbelt så lång tid efterssom du måste fånga två gånger. Programmet är dock billigt så att köpa det och fånga allt där på en gång är det bästa tycker jag.

Om du bara har två xlr kontakter...hur kopplade du in den andra stereomiken? Finns det line-ingångar till de kanalerna och du körde från en mixer?

Två mickar.. trådlös mygga i en XLR (kanal 1 och 3 för att bli stereo), Supernjure i den andra XLR ingången (kanal 2 och 4 för stereo).

I kameran kan jag välja om den mic som är koplad till kanal 1 även ska gå in på kanal 2 (om man använder en mic).

Men svaret kom från "rogge".

Nej, du har inte missat någon inställning. Premiere Pro kan inte fånga fyra ljudstömmar samtidigt, därav problemet med Premiere och XL2:an.

Använd tex Scenalyzer LIVE för att fånga fyra ljudströmmar samtidigt, eller fånga video plus kanal 1&2 i Premiere och fånga bara ljudet, kanal 3&4, i Scenalyzer. För att fånga kanal 3&4 med Scenalyser behöver du inte köpa programmet, men det tar dubbelt så lång tid efterssom du måste fånga två gånger. Programmet är dock billigt så att köpa det och fånga allt där på en gång är det bästa tycker jag.

Tack "Rogge", jag ska kolla upp programmet och se hur jag ska göra med inköp.