audition Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 Vet ej om det under rätt rubrik men jag sitter med ett jätteprojekt med en långfilm där jag tankat in allt filmmaterial (ca 20 tim), själva projektfilen (ppro 2.0), bilder, musik, ja allt som hör till filmen, på extern hårddisk (USB). Jag törs inte ens tänka tanken om hårddisken skulle krascha men risken finns ju alltid. Eftersom jag har så mycket film på min externa hårddisk kommer jag inte att ha plats att kopiera upp det till den interna hårddisken -det ryms helt enkelt inte. Nu till frågan: Om olyckan är framme och jag har på förhand sparat enbart projektfilen på en annan hårddisk, kommer den då att hitta rätt i materialet om jag återigen tankar in allt filmmaterial, naturligtvis i en ny extern hårddisk (dit jag också lägger projektfilen)? Ja, jag vet inte. Vet ni? 0 Quote
lilla_farbrorn Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 Om du gjort capture på allt i ett svep kan det gå. Eller, det är inte omöjligt ska jag väl säga. Är det dock fångat i separata klipp blir det nog svårt att få in- och ut-markeringarna att matcha. Infon om vart allt ska ligga kommer att finnas i projektfilerna, men du kommer att få "uppdatera" varje fil manuellt och det kommer (förmodligen) inte synkronisera direkt med tidigare markeringar. Köp en till hårddisk om du har råd. Det är väl ändå värt priset, istället för att slita håret av sig när den andra väl kraschar. Utrymme är alltid bra. 0 Quote
Recommended Posts