Drainman Posted May 5, 2007 Posted May 5, 2007 Hej! Jag hoppas jag hamnat i rätt forumdel nu. Jag har suttit och testat min dv kamera (panasonic NV-GS180) som har äkta 16:9(vad nu oäkta är?) format om dom inte ljugit där jag köpte den. Jag importerar filmen (som är filmad i 16:9) den importeras som 720x576 vilket då blir väldigt långsmalt i 16:9. då undrar jag så klart hur kommer det sig att den importeras i en upplösning som inte är 16:9? om jag exporterar denna till en dvd så blir bilden widescreen. borde det inte bli sämre kvalite då?? betyder det att formatet dv inte kan hantera widescreen upplösningar? måste jag redigera filmen i icke widescreen 16:9?? för att sedan exportera den som widescreen? varför? :) sen undrar jag varför 16:9 alltid har svarta kanter över och under även på en widescreen tv? ska man inte vilja utnytja sina få tum till att titta på?? som ni kanske märker har jag noll koll på det här, men vill jätte gärna veta. det enda jag fattar (tror jag) är att 4:3 är väldigt lite vidd jämnför med höjd medans 16:9 är mer vidd mindre höjd? och att widescreen tv:n ska användas till svarta kanter. samma sak gäller min dator skärm(1680x1050) vilken är väldigt widescreen och dvd filmer. pretty please help :) 0 Quote
Max_H Posted May 5, 2007 Posted May 5, 2007 DV spelas ALLTID in i 720 x 576 - oavsett om det är 4:3 eller 16:9. Dessutom är pixlarna rektangulära, men olika mycket. Dom har alltså olika sk Pixel Aspect Ratios. DV 4:3 har 1.067 och DV 16:9 har 1.422. 4:3 spelas upp som 768 (720 * 1.067 = 768,24) x 576 och 16:9 som 1024 (720 x 1.422 = 1023,84) x 576. Troligen "tolkar" programmet din kamera fel - dvs kameran ska skicka ut en sk "flagga" om hur bilden ska spelas upp. Sitter du i PPro kan du högerklicka på klippet i binen välja "Interpret Footage" och ställa om just "Pixel Aspect Ratio". Att du har "äkta" 16:9 är helt enkelt ccd: ernas utformning. En 4:3 ccd-kamera som filmar i 16:9 använder helt enkelt inte alla pixlar på ccd:n med sämre bildkvalitet som följd. Däremot har din kamera sämre bild i 4:3. /Max 0 Quote
Drainman Posted May 5, 2007 Author Posted May 5, 2007 Tack så hemskt mycket för ditt svar Max! Det redde upp en hel del. Bara en sak kvar som jag inte förstår det är det där med svarta kanter. Borde inte en widescreen skärm kunna visa formatet i full bild, alltså utan svarta kanter?? Eller är det de som är själva widescreen grejjen? 0 Quote
Ayame Posted May 5, 2007 Posted May 5, 2007 En 16:9 Widescreen TV ska väl visa 16:9 matrial utan kanter? Det gör iallafall min TV när jag kopplar min XL2:a till den. 0 Quote
Max_H Posted May 5, 2007 Posted May 5, 2007 Troligen samma fel med DVD-uppspelningen. DVD:n ska också skicka en signal till din DVD att materialet är 16:9. Det kan också bero på att programmet du bränner i också tror att det är 4:3 material och därmed flaggar skivan som 4:3. /Max 0 Quote
K R Films Posted July 15, 2007 Posted July 15, 2007 Jag har också testat lite med min videokamera som också ska ha "äkta 16:9 widescreen", men när jag importerar klipp till Vegas som jag filmat med "16:9" inställt, så får jag inga svarta fält uppe och nere, som det brukar vara på widescreen-format. Kommer dom när jag renderar, eller är det nåt fel? 0 Quote
ronnylov Posted July 16, 2007 Posted July 16, 2007 Är det "äkta 16:9 widescreen" så ska det inte bli några svarta fält upptill och nertill om man har en 16:9 TV utan bilden kommer att sträckas ut i sidled vid uppspelning. Om man gör en "äkta 16:9 DVD" så kommer DVD-spelaren känna av detta och om DVD-spelaren är inställd på att leverera utsignal till 16:9 TV-apparat så fylls hela bilden ut. Detta förutsätter att TVn också är inställd på 16:9 bredbild. Har man ställt in sin DVD-spelare felaktigt, t.ex. all leverera letterbox 4:3 istället för 16:9 widescreen så blir det en bild med svarta kanter (omskalad av DVD-spelaren alltså) även om man har en widescreen-TV. Har man en 4:3 TV så vill man ha de svarta kanterna för att få rätt proportioner i bilden. Så kolla inställningarna för DVD-spelaren. 0 Quote
00Bengtsson Posted July 16, 2007 Posted July 16, 2007 Kolla även inställningarna på TVn skulle rekomenderas. 0 Quote
Recommended Posts