Jump to content

Osynk Encore

Ubbe

Recommended Posts

Hej!

Har skapat en dvd i Encore 2.0. Men min längsta film (sammanlagt 6-7 st filmer på skivan med tot 4,6 GB), som är på ca 30 min, har viss osynk i slutet. Ljudet kommer något före bilden. Nån som vet om det går att åtgärda? Filmen bygger på en avi-fil (dv avi) från Premiere. Filmen är i synk både när man spelar upp originalfilen i Premiere och när man spelar upp timelinen i Encore, även när den är transkodad. Det är tydligen i den färdiga dvd:n som osynken uppkommer, och det är likadant på två helt olika dvd-spelare som jag testat på (även efter att stoppa filmen och spela igen). Filmen är kodad i vbr 2 med target 7 mbps (2,5-8), dolby 0,19 mbps och detta är ljudspår 1.

Visserligen har jag använt en transkodning med "lower first" trots att dv-filmen exporterade med "upper first", men själva filmen i sig ser helt ok ut, så det borde väl inte påverka.

Tack för tips

Märkte att mitt andra ljudspår var 1 frame längre, men det ska väl inte heller ha någon betydelse eftersom det ljudspåret inte är aktivt vid osynken.

Testade även att importera resp kodad fil till ett helt nytt Encore-projekt, och då låg det i synk när jag spelade dem i Encore (även om ljudspåret var typ 0,5 frames längre) :)

En annan viktigt upptäckt var att spelar jag upp iso-filen direkt från datorn med vlc så är den i synk. Alltså är det brännaren eller brännarprogrammet? (NEC 3540A, resp DVD Decrypter. Bränner i 4x) Det konstiga är att om jag återimporterar datan från dvd:n till datorn och spelar upp den med DVD Shrink, så är det i synk igen. ???

Har du provat att bränna din iso-fil i Encore?

Ja, olika längd på bild och ljud brukar (nästan alltid) skapa problem.

Nja, att du renderar ut upper som lower skall inte påverka synk, endast bildkvalitet vilket ju är mindre bra. Upper skall alltid redigeras som och renderas ut som upper och vice versa. Bryt aldrig kedjan! :)

Innehåller videon lite rörelse så märker man lite eller tom inget alls, men så fort något rör sig i bild så syns det väldigt tydligt varför det är en regel att hålla stenhårt på.

Ang upper så har jag rätt mycket rörelser, men jag märker inga konstigheter så det verkar som att det inte har någon betydelse i det här fallet.

Jag hörde att bara för att t ex VLC kan spela upp iso-filen i synk så betyder det inte att den är korrekt kodad för en dvd-spelare, pga att VLC (ev) använder sina egna avkodare, dvd-spelaren kanske en annan...

I så fall kan felet fortfarande ligga i kodningen inom Encore. Och jag har även tidigare haft problem med viss osynk på lång film skapad i Encore.

Det lustiga är att det verkar som att ljudspår 2, som är importerad som en separat wav-fil till Encore verkar ligga i synk till samma film.

Ska testa att importera avi-filens ljud separat och lägga som ett eget ljudspår, samt även testa att bränna direkt från Encore.

Det blev samma när jag brände direkt från Encore. Det lustiga är att det verkar som att osynken uppkommer vid ett visst ställe, det ser iaf ut som att det är perfekt synk ända fram till ca 23 min, sen uppstår osynken. Men det är svårt att säga, eftersom filmen inte har såna ljud att det går att avgöra exakt (förrän på slutet).

Undrar om det kan ha att göra med brännaren iaf? Provade dock att bränna med 2x en gång med samma resultat.

Provade även att koda filmen i TmpgEnc 4.0 Xpress med VBR2 etc (endast film, utan ljud), denna gång som "upper field" (eftersom Premiere vid export angav att det var så), men då blev det ett "riktigt" field-fel; mycket tydligt, i den färdiga filmen. Ljudet kodade jag i Encore som en separat asset.

Synkproblemet uppstod likaväl, trots kodningen utanför Encore.

Då återstår bara att antingen så är det brännaren (underligt, dock, eftersom även 2x gav osynk) eller så är det vid byggandet av vob-filerna något blir fel.

...denna gång som "upper field" (eftersom Premiere vid export angav att det var så), men då blev det ett "riktigt" field-fel

Premiere säger aldrig om materialet är upper eller lower, tyvärr. Default är alltid att man exprterar som lower men ändrar man själv från lower till upper så minns Premiere det tills nästa gång man exporterar. Så jag gissar på att du provat att exporterat och själv ändrat till upper i exportinställningarna i det Project du håller på med? :)

Synkproblemet uppstod likaväl, trots kodningen utanför Encore.

Hur gjorde du med ljudet då, är ljud och bild fortfarande olika långt eller har du fixat så att ljudet är exakt lika långt som videon?

Om ja, så hade jag tagit in videon och ljudet i ett helt nytt Project i Encore och brännt bara för att se om det är det Project du jobbar med som blivit kvaddat på något sätt eller inte. Om det är ok i det då hade jag använt Replace Asset i Encore för att byta ut ljud och bild utan att behöva bygga om allt. Replace Asset lyckas i 9 fall av 10, så det är ingen 100%-ig lösning.

Replace Asset vill aldrig (om jag minns rätt) ersätta tex fil A med fil A, så det bästa är att använda olika filnamn från början.