Jump to content

Manus: Mannen med staffliet (3 sidor)

gorse

Recommended Posts

Fint och poetiskt. Man får en tydlig bild av mannen, bistert vevande.

Ska motivet på tavlan sprejas fram som en exakt avbildning av vyn, alltså som ett fotografi, eller ska det framträda mer som en akvarell eller oljemålning? Som om det var Paul Kröyer som målat, eller Zorn?

Började speldosan spela i och med att mannen slutat veva på den, eller först i slutet? Och vilken sorts musik - Mozart eller Gånglåt från Äppelbo?

Det skall bli typ en oljemålning eller nått. Jag vet inte. I alla fall sånt som målas med pensel. Det beror på hur bra jag är på att tillverka en tavla. Evetuellt får jag fråga om nån kan måla en tavla åt mig. Om det går att verkligen få samma motiv som sjöutsikten vore det skitkul. Min plan är att gå och fota utsikten, köra nått paintfilter i photshop och limma utskriften på duken.

Speldosan spelar från början och när man ser mannen förstår man att det är han som vevar. När han slutar veva så blir det förståss tyst. När filmen är slut spelas samma melodi till eftertexterna. Var det otydligt? I så fall får jag nog justera lite.

Jag har två speldosor. En med Fur Elise och en med Four Seasons. Vilket det blir vet jag inte. Hittar jag någon ännu bättre tar jag den. För den som bor i Göreborg kan jag berätta att de finns att köpa i en liten presentshop på Liseberg (den brevid fotografen där man kan klä ut sig till cowboy)

Speldosan spelar från början och när man ser mannen förstår man att det är han som vevar. När han slutar veva så blir det förståss tyst. När filmen är slut spelas samma melodi till eftertexterna. Var det otydligt? I så fall får jag nog justera lite.

Okej, självklart, då förstår jag. Jag tänkte att det var den sorts speldosa som man vevar upp en fjäder på - att den alltså skulle spela en melodi när han vevat klart (satt och tänkte flyktigt, medan han vevade och vevade, "akta så inte fjädern går av").

Då är jag med. Kanske förtydliga lite där.

Så självklart saker kan verka när man har det framför sig, så att man inte ens skriver dit det. Ändå är det just det jag klagat mest på, när jag läser andras manus. Lätt fixat med några få ord. Det berhöver jag inte ändra versionsnummer för. Klart.

Åfan? Kolla punkt 8 i http://www.voodoofilm.org/artikel/manus2.aspx

Nåja, versaler inte inte, det lär inte förändra den färdiga filmen.

Ops, där ser man. Det har jag missat.

Självklart inte. ;)

Four Seasons (Vivaldi) är ju väldigt visuell musik. Skulle kanske passa, dels till sjöutsikten, och som spännande kontrast till mannens barska uppsyn.

EDIT: Vetdu, jag blev lite inspirerad av ditt dialoglösa manusprojekt, så jag började fundera lite. Och så här i pirattider kom titeln som ett e-mail på servern - "At Words End". Få se vad det blir...

Titel: Mannen med staffliet.

Voodooversion: 1

En man målar tavla av en sjöutsikt med hjälp av en sprayburk.

http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/Mannen_med_staffliet_ver1.pdf

En poetisk början, har läst ditt manus. Med denna lilla poesi kan du öppna tanken för nåt större. Skippa sprayburken. "Mannen med stafliet" blir ju lite fel som rubrik. En man som målar i olja och samtidigt vevar på en speldosa förblir en kort kortfilm. Speldosa är tragisk musik. En man som målar en tavla med ljudet från häftig musik kan lätt träda in i objektet rent psykiskt. Gå vidare på detta. Go home Lars Norén.

/nils

Nu är det kanske just sprayburken som är det "roliga" med min film även om ögonkontakten mellan kobojsaren och pojken ger lite krydda. Kanske är "Mannen med sprayburken" bättre titel?

Från det ena till det andra. Premiere elements är ingen vidare ljudeditor. Audacity har jag inte blivit kompis med heller. Jag skulle vilja att audacity hade en timeline där man kan dra ljuden i timelinen och finjustera placeringen. Nu blev det premiere elemets även om det var mycket svårare att se vågrörelsen. Det lutar åt vivaldi för SPELDOSANS musik på slutet i manuset. Och som mannen skall veva likaså. Musiken till eftertexterna har fått en pragmatisk modifiering. Kan det här passera gå utan att gå i fängelset? Det tog tusan hela kvällen att passa ihop. Nu är jag hemmablind. http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/exempel-voodoo-four.mp3

Jag glömde föresten nämna att en av mina bekanta har en liten kille som var åt fanders för tidigt född, och nu fast han är fem år så ser han ut som 3 år. Han får antagligen bli skådespelare (för mig). Guld, då han antagligen kan följa enklare instruktioner.