Jump to content

Hack i kodningen

Ubbe

Recommended Posts

Hej!

Jag kodar en dv 16:9-film för dvd. Har provat att koda både i Encore och i TMPGENc Xpress. Det konstiga är att båda ger ett hack på samma ställe i den färdigkodade filmen (en uttoning av en förtext som liksom tonar ut och sen blinkar till innan den helt försvinner), trots att dv-materialet ser bra ut precis där. Stället är precis i början av filmen, cirka 4-5 sek från startpunkten.

Nån som vet om det går att åtgärda?

Hacket syns bara när jag kör dvd:n på tv:n, inte vid spelning i datorn (vlc eller preview i TMPG)

Tack

Århundradets svar! Vad jag har kämpat för att hitta orsaken! Du är en ängel, Pehrbau! Vid närmare titt med lupp i Premiere hittade jag en enda frame där titeln kom tillbaka! Nu fram med skalpell...

Kan man klippa bort ett par frames direkt i Encore 2.0 utan att det blir problem vid byggandet etc?

Kan man klippa bort ett par frames direkt i Encore 2.0 utan att det blir problem vid byggandet etc?

På avi-filer kan du ta bort enstaka bildrutor i början och i slutet men inte mitt i. I MPEG2 kan du inte ta bort enstaka bildrutor, bara bildrutor i början och i slutet och då alla bildrutor inom dom GOP:ar som finns i filens början respektive slut, dvs ca 12 bildrutor åt gången beroende på i vilket program filen är kodad.

Att rendera ut det från PPro är den bästa lösningen. :)