Rokkie Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Hej på er alla, jag ser ju att det finns en massa kunskap här ute. Min fråga är: -Måste man ha et firewirekort till datorn för att ladda ner dv-film till datorn från kameran? Eller kan man tanka via usb-kabel? Jag har installerat programvara för redigering och drivers för usb. Jag vore tacksam för lite hjälp och tips från er alla. Jag har köpte en ny DV-kamera (Panasonic NV-GS11) Min dator är en pentium 2.0 ghz, med 256 mb ram och 128 mb garfikkort. Programvaran som jag har är Adobe Premiere pro 6. samt XP pro 0 Quote
jbergman Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Tja, om kameran skulle ha en usb-stöd så skall det väl inte vara några problem, men jag tror faktiskt att du behöver skaffa ett firewirekort. Kostar bara några hundralappar dessutom, så det är ingen stor investering. Om du har usb2 på datorn och kameran skulle ha stöd för det så behöver du förvisso inget firewirekort, men det är knappast standard än. Skulle jag ge dig ett uppgraderingstips för datorn så är det att skaffa mer minne, för 256 är verkligen att ligga lågt. Och förresten så finns det inget som heter premiere pro 6. Antingen har du premiere 6 eller så har du premiere pro (vilket alltså är sjuan). Lycka till med filmandet! /Jakob 0 Quote
Rokkie Posted May 14, 2004 Author Posted May 14, 2004 Tack Jakob. Programvaran jag har är Premiere Pro (ursäkta) Kameran stödjer USB2, men om datorn stödjer USB2 vet jag ej, den har usb-kontakter, men... med kameran följde det med en usb-kabel för att kunna använda kameran som web-kamera och ta stillbilder från bandet. Till detta följde det även med drivers för usb och den installationen gick utmärkt. Premiere gick också bra att installera, men jag jag är "offline" när jag använder capture. Med andra ord ingen kontakt med kameran. Jag undrar om jag måste ha ett firewirekort och en dv-kabel? Några tips om vilket som är isf? // Rokkie 0 Quote
jbergman Posted May 16, 2004 Posted May 16, 2004 Skall jag vara uppriktig så har jag ingen större koll på usb2 eftersom jag inte har stöd för det själv, men folk brukar tala lyriskt om det. Hur som helst så har Premiere stöd för firewire, så om det är det du behöver för att få kontakt med kameran så är det nog vad du bör köpa. Vad gäller kort så bör du köpa det billigaste, för jag har aldrig varit med om att det skulle vara någon skillnad på dem. Kabeln får du med kortet. /Jakob 0 Quote
Recommended Posts