Jump to content

Encore bitrate, dvd-typ mm

Ubbe

Recommended Posts

Hej!

Håller på att färdigställa en dvd-skiva som ska brännas i ett 100-tal ex så nu vill jag att det blir bra. Lär mig om kodning undan för undan, men nu har jag några frågor kring kodning i Encore 2.0 som jag undrar om någon vänlig själ vill hjälpa mig med. Min skiva innehåller 1 huvudfilm på 29 minuer och sex extramaterialfilmer på respektive 6, 11, 1, 13, 16 och 19 minuter, dvs totalt 95 minuter. Jag har tre fasta menyer, ett subtitelspår och ett extra ljudspår på vardera 29 minuter.

Jag är mån om att huvudfilmen blir i riktigt bra kvalitet och de andra så bra det går. Har tänkt att få in allt på en dvd-r single layer, eftersom det bränningsföretag jag varit i kontakt med endast kunde göra single layer till ett pris jag har råd med (runt 35 kr/skiva inkl skivtryck och box).

För att få bra kvalitet på huvudfilmen tänkte jag att jag sätter 7,7 Mbps VBR2 på den, och så räknar jag ut vad de andra kan få för bitrate. Efter lite räknande kom jag fram till att det skulle bli 5,67 Mbs för de andra.

(snabbuträkning: 95 min x 60 x 6 Mbps = 34200 Mb = 4275 MB = ca 4,3 GB

Jag byggde först upp mitt projekt utan att ha med allt, och kodade med "automatiskt", sedan importerade jag reste av materialet och använde "återgå till original" för videofilerna och försökte sätta nya transcoding presets med VBR så att det står 5,6 Mbs i bitratekolumnen.

(Jag läste förresten någonstans att Encore självt ("automatiskt") använder CBR ner till ca 6 Mbps, sedan VBR.)

Problemet är att när jag nu ställt in alla filerna på resp bitrate, så säger Encore i alla fall "The asset XX can not be transcoded because the bitrate required to transcode it falls below Encore's 2Mbps limit. Either increase the disc's size or reduce the amount of content in the project." när jag sätter på kodningen. Dessutom visar disc size en storlek på 7,74 GB, alldeles för mycket.

Men hur är det möjligt? Tar VBR mer plats än CBR trots att det står en viss bitrate i kolumnen? På min custom setting valde jag en target VBR så att värdet i projektkolumnen för bitrate blev runt 5,6 Mbps.

Det konstiga är att även om jag bara bestämmer huvudfilmen till att ha 7,7 Mbps och låter alla andra kodas automatiskt, så sätter Encore alla andra till 2,2Mbps trots att det uppenbart skulle kunna vara en högre bitrate. Det verkar som att det ligger cachefiler och lurar programmet?

Vågar man rensa i filmappen som ligger bredvid projektet?

Jag undrar hur Encore handskas med transcode-filerna, för det ligger ju en jättemapp med "Cache" under projektets filmapp.

Jag provade att snabbt bygga upp ett nytt projekt med samma assets, och satte huvudfilmen till 7Mbps VBR2. Då fick alla andra assets med automatic ca 6,2 Mbps som bitrate. Alltså stämmer mina uträkningar, och det är ganska uppenbart att Encore har någon cache som ligger och lurar programmet.

Problemet är bara att jag måste göra om varenda kapitelmarkör, redigera subtexter, dra länkar etc vilket tar enormt lång tid, och man är rädd för att en ändring i bitraten ska göra att man får börja om från början igen.

Tja, det är något med filerna i alla fall. Efter 4-timmarskodning som såg bra ut så sa prog i alla fall att det blev för stort. Det lurar sig självt av några av de underliggande filerna, för mina bituträkningar visar på annat. Är bara att börja om från början igen - standardlösningen i Encore. Tänk att man kan få så mycket träning i tålamod av ett enda program! :) Och förmåga att dämpa paniken när filmpremiären närmar sig och jag ska resa bort i tre dar. Hade jag vetat något annat program som klarar det jag vill behöver hade jag bytt omedelbums.

Skönt att Voodoo finns här som terapivägg... Faktum är att även om ingen svarar så kommer jag på många lösningar bara genom att skriva ett inlägg.

Jag hade gjort så här:

Importerat allting, skapat Timelines, länkat allt osv. Till huvudfilmen hade jag använt PAL DV High quality 4Mb VBR 2 Pass och satt resten till Automatic samt sett till att koda allt ljud till Dolby Digital. Koda hade jag gjort först när jag skall bygga DVD'n just för att undvika sådana här saker. Jag bygger aldrig en DVD utan att allt källmaterial är klart. Att lägga till saker i ett pågående Project stjälper mer än det hjälper, bla menyer som måste uppdateras/göras om, mm.

Discstorleken som visas på Disc-taben i Encore visar inte alltid rätt, så den hade jag öht aldrig använt just på grund av det.

Ger 4,4 mbps vbr2 riktigt bra kvalitet? Högre bitrate kanske inte gör nån skillnad? Jag vill att dvd:n även ska kunna köras på projektor och ge bra kvalitet.

Tack för ditt svar, jag ska kämpa vidare

En annan fundering jag har är detta med safe area vad gäller dvd och 16:9. Det verkar som man måste beskära bilden i höjdled om man har micar i bild utanför safe area. För man kan väl inte labba på annat sätt med 16:9-formatet för att slippa få med overscanningen på tv/projektor? Nån som vet om projektorer normalt sett beskär bilden enligt tv-standard eller om det finns risk att icke-safe area kommer med på sidorna t ex?

Ger 4,4 mbps vbr2 riktigt bra kvalitet? Högre bitrate kanske inte gör nån skillnad? Jag vill att dvd:n även ska kunna köras på projektor och ge bra kvalitet.

Prova och se! :)

Vad som är riktigt bra kvalitet varierar från person till person och du är den enda som kan bedöma och det är tillräckligt bra kvalitet för dig. Jag har använt PAL DV High quality 4Mb VBR 2 Pass massor av gånger och jag är iaf jättenöjd med resultatet.

Jag hade gjort så här:

Jag bygger aldrig en DVD utan att allt källmaterial är klart. Att lägga till saker i ett pågående Project stjälper mer än det hjälper, bla menyer som måste uppdateras/göras om, mm.

Discstorleken som visas på Disc-taben i Encore visar inte alltid rätt, så den hade jag öht aldrig använt just på grund av det.

vad menar du med att lägga till saker? menar du då rendera om och om igen(det spelar väll ingen roll i RAW format?). en fråga till ubbe. när du säjer att du vill ha det i ett lager så är det 2 om jag inte har fattat det fel(4.7gb). man får ju alltid ett litet mellan laddning mitt i DVD filmen.

vad menar du med att lägga till saker?

Vad jag menar är att jag planerar den DVD jag gör. Jag börjar inte att göra ett DVD-projekt förräns jag vet vad som skall finnas där. Jag börjar inte tex att göra en DVD och börjar med 4 Timelines för att sen när det är dags att bränna lägga till 2 Timelines till efterssom det ofta innebär problem och alltid medför merjobb. Dvs, rendera tar tid och för att i möjligaste mån undvika mer renderingstid så planerar jag mina DVD's. Ibland är det iofs svårare att planera 100%-igt.

Jag gör alltid rörliga menyer till mina DVD's, och att ändra i alla dom samt alla övergångar mellan menyer, från menyer till filmer, mm, tar tid och är pilligt att göra och även denna gång, renderingstiden ökar. Jag tror det bla är därifrån jag lärt mig att planera ordentligt innan jag gör mina DVD's. :)