knockknock Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 Okej, så här är det: Jag håller på och filmar en del med en miniDV-kamera, och ska senare få ihop det till en liten DVD-film. Hur ska jag göra för att få så bra bild som möjligt på den slutgiltliga filmen? Vilka format, komprimeringar osv? Storleken på filmfilen har ingen betydelse. Använder Premiere 7.0 och Pinnacle om det behövs. 0 Quote
Rogge Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 Jag håller på och filmar en del med en miniDV-kamera, och ska senare få ihop det till en liten DVD-film. Hur ska jag göra för att få så bra bild som möjligt på den slutgiltliga filmen? Vilka format, komprimeringar osv? Storleken på filmfilen har ingen betydelse. Använder Premiere 7.0 och Pinnacle om det behövs. 1. Fånga till Premiere Pro 2. Redigera 3. Exportera från Premiere Pro som MPEG2-DVD Vilken komprimering du skall använda när du exporterar beror bla på hur lång filmen är. 0 Quote
knockknock Posted April 24, 2007 Author Posted April 24, 2007 Okej, tack. Men om vi säger att filmen är ca 30 minuter lång, ungefär vilka inställningar ska man ha då? Ska filmen vara interlaced eller inte t.ex. ? 0 Quote
Pehrbau Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Lämpligast idag om filmen skall visas på vanlig TV är interlaced. Inställningen av kompressionen till MPEG2 beror i hög grad på hur stora förändringar det är från en bildruta till nästa. Ju snabbare och större förändringar desto högre bitrate. I normalfallet kan du ju prova med max bitrate 7000kb/s, average bitrate 5000kb/s och min bitrate 4000kb/s. Välj också closed GOP om det finns som val. Detta är höga värden men klarar de flesta bilder och får gott rum på en skiva. Du kan klämma in ca 90 minuter på en DVD med en del manipulerande utan alltför märkbar försämring jämfört med bra DV. 0 Quote
Recommended Posts