Dario Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 Någon som kan ge förslag på var man kan köpa begagnade ljusmätare (gärna från någon firma, helst inte auktioner och dylikt)? Modell: gärna digital (spot i bästa fall), men analog är också OK. Önskad prisnivå ca 500-1000 kr. Klart man kan köpa en rysk leningrad från 50-talet (inget ont om dessa) på tradera för 50 kr, men jag hoppas kunna hitta något lite mer modernt. Man kan ju alltid köpa en ny ljusmätare för ca 2000 kr, men jag hoppas komma billigare undan. Får se om snålheten bedrar visheten :) 0 Citera
nilavs Postad 25 april 2007 Postad 25 april 2007 Du säger inte vad typ av mätare du söker (digital-analog-spot mm), men kolla på Wittners hemsida: http://www.wittner-kinotechnik.de/katalog/08_aufna/a_aufna.php här finns en Ny för 59.90 EUR + frakt. Om du inte har erfarenhet av Wittner, så är min uppfattning om dem att ett seriösare företag får man leta efter. 0 Citera
Dario Postad 25 april 2007 Författare Postad 25 april 2007 Tack för wittner-tipset. Jag gjorde mitt första inlägg lite tydligare också... Vad tror du om att använda handhållna ljusmätare för stillbildskameror? Det verkar vara ganska vanligt, och billigt. Bara att justera för fps och slutartid. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 25 april 2007 Postad 25 april 2007 Jag köpte en begagnad seikonik(digital) på ebay för cirka 1300kr. 0 Citera
nilavs Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 Det är samma exp.mätare du använder vid filmning som vid stillb.foto. Ta reda på slutarens öppningsvinkel (i grader) på den filmkamera, sedan räknar du ut exponeringstiden efter förhållandet: exponeringstiden i sekunder (delar av) = slutarens öppningsvinkel i grader, dividerat med 360 gånger bilder/sekund. jag hoppas du förstår formeln. Kanske ett dumt tillägg, men ändå: glöm inta att ställa i filmkänsligheten på exponeringsmätaren. Lycka till. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.