Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Någon som kan ge förslag på var man kan köpa begagnade ljusmätare (gärna från någon firma, helst inte auktioner och dylikt)? Modell: gärna digital (spot i bästa fall), men analog är också OK. Önskad prisnivå ca 500-1000 kr. Klart man kan köpa en rysk leningrad från 50-talet (inget ont om dessa) på tradera för 50 kr, men jag hoppas kunna hitta något lite mer modernt.

Man kan ju alltid köpa en ny ljusmätare för ca 2000 kr, men jag hoppas komma billigare undan. Får se om snålheten bedrar visheten :)

Postad

Tack för wittner-tipset.

Jag gjorde mitt första inlägg lite tydligare också...

Vad tror du om att använda handhållna ljusmätare för stillbildskameror? Det verkar vara ganska vanligt, och billigt. Bara att justera för fps och slutartid.

Postad

Det är samma exp.mätare du använder vid filmning som vid stillb.foto.

Ta reda på slutarens öppningsvinkel (i grader) på den filmkamera, sedan räknar du ut exponeringstiden efter förhållandet:

exponeringstiden i sekunder (delar av) = slutarens öppningsvinkel i grader, dividerat med 360 gånger bilder/sekund.

jag hoppas du förstår formeln.

Kanske ett dumt tillägg, men ändå: glöm inta att ställa i filmkänsligheten på exponeringsmätaren.

Lycka till.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...