Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har precis kört igång med min nya fina miniDV-kamera och har stött på ett problem som förmodligen är väldigt lätt att lösa.

Hur får jag min DV-film till en DVD-skiva?

Eftersom jag vill redigera filmen går jag via datorn. Jag använder Windows MovieMaker eftersom det var lättanvänt, men kan tänka mig andra redigeringsprogram ifall det behövs. Men med MM verkar det bara gå att skapa avi-filer.

Jag vill naturligtvis ha så bra kvalitet som möjligt på den slutliga DVD'n.

Postad
Har precis kört igång med min nya fina miniDV-kamera och har stött på ett problem som förmodligen är väldigt lätt att lösa.

Hur får jag min DV-film till en DVD-skiva?

Eftersom jag vill redigera filmen går jag via datorn. Jag använder Windows MovieMaker eftersom det var lättanvänt, men kan tänka mig andra redigeringsprogram ifall det behövs. Men med MM verkar det bara gå att skapa avi-filer.

Jag vill naturligtvis ha så bra kvalitet som möjligt på den slutliga DVD'n.

Du behöver ett annat redigeringsprogram.

Av de lite enklare och billigare (500-1000:-) kan jag föreslå exempelvis adobe Premiere elements eller Pinnacle Studio (Det sistnämnda är tydligen ett "hatobjekt" av många här på Voodoo Film, men som jag personligen tycker är både bra och lättanvänt samt att det har många bra funktioner.)

mvh

Joel.N

Postad

Ytterligare en variant är att du använder Movie Maker tills du är mogen för något annat men kompletterar med Nero, som finns för nedladdning i fullt fungerande trial-version och är ett vanligt program för DVD bland amatör och kanske också prosumer användare. Nero kan hantera dina avi-filer från Movie Maker.

Postad
Ytterligare en variant är att du använder Movie Maker tills du är mogen för något annat men kompletterar med Nero, som finns för nedladdning i fullt fungerande trial-version och är ett vanligt program för DVD bland amatör och kanske också prosumer användare. Nero kan hantera dina avi-filer från Movie Maker.

Jag har Nero Express installerat och det kan skapa DVD från avi (tror jag). Dock var jag lite fundersam till hur kvaliteten blir vid det förfarandet. Tappar man inte en hel del när man går via avi? Eller kan avi-filen ha tillräckligt hög upplösning för en DVD? Vilken upplösning är det då isåfall? (Har för mig att man kunde ställa in upplösningn när man skapar avi)

Annars verkar Premiere Elements vara ett ganska billigt och bra alternativ för en amatör som jag.

Postad

AVi filen är väll det formatet som är på bandet. En dvd däremot är ju en komrpimerad och sämre variant, hur man än gör. Men ju bättre in formnatet är dessto bättre bli ju slutresultatet.

Postad

Visst är det som Team fagott säger. DVD blir alltid sämre än källan. Det kan aldrig bli lika bra som vad din avi fil från kameran ger - men med rätt inställningar vid konverteringen till MPEG2 (DVD) kan du knappast se någon skillnad.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...