Gå till innehåll

Samplingsfrekvens


daniel.nylen

Recommended Posts

Jag håller på att försöka importera musik från en CD för att använda det i en film, men är lite konfunderad kring det gär med samplingsfrekvensen... Visst är det så att samplingsfrekvensen på ljudet ska vara 48000 Hz i filmredigeringssammanhang och inte 44100 Hz som den oftast är annars? Jag använder Premiere och i deras hjälp-funktion verkar de tycka att man ska köpa Adobe Audition, men det är jg inte så sugen på. Har inte hittat nåt sätt att importera i 48000 Hz i Audiograbber som jag brukar använda mig av. Är det någon som har nåt tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju importera 44 kHz-ljud i Premiere även om projektet använder 48 kHz. Premiere klarar att sampla om ljudet, men det är mycket möjligt att det inte blir den allra bästa ljudkvalitén. Sen är det smidigare om ljudet är i rätt format (man slipper rendera tror jag), så konvertera det gärna till 48 kHz i ett annat program innan du importerar till Premiere. Ett bra kommersiellt program är Sound Forge, men det finns också bra gratisprogram som Sox eller Audacity.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Hej..... Min åsikt ang 44 eller 48 k. Du kommer inte att höra någon skillnad! Om du jobbar pro och har utrustning därefter kan det vara ide att hålla sig på så hög hertz som möjligt. Men till amatör film kan det knappast löna sig att vara så petig. Tuta o kör på 44.1 det kommer att låta fin fint.

 

Mvh

Moon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skildnaden mellan 44.1 & 48 är inte speciellt påtaglig normalt sett, hörs förmodligen i stort sett bara i en riktig studio, men när man konverterar om mellan dom så kan det bli distortion när den försöker kompensera skildnaden, & den kan förstöra ljudet fullständigt om man har en muggig re-sampler!

En god tumregel kan ses att om programet man vill använda hanterar timestretch utan problem med full ljudkvalitet när man har stretchat ut & sen ihop igen så kommer det garanterat att kunna göra ett bra jobb med sample-rate-konvertering åsså då det är samma sak.

En annan metod för att dra ner/upp frekvensen kan åsså vara att göra det utan att räkna om något alls, men då blir ljudet längre/kortare.

Funkar det sådant så är det en mycket bra metod!

 

Själv gör jag all form av mastering i WaveLab, men kommer byta till Pro Tools när jag fått råd :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte tillägga åsså:

En god regel är att alltid arbeta i dom frekvenser du behöver i slutändan, +/- raka oktaver.

D.v.s, för en VCD/CD produktion arbeta strikt 44.1 eller 88.2KHz, för SVCD/DVD/DV/DAT 48 eller 96KHz, då behöver man aldrig oroa sig att ljudet inte låter i slutändan som man kunde önska trots att man gjort sitt yttersta fram tills dess.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...