daniel.nylen Posted May 11, 2004 Posted May 11, 2004 Jag håller på att försöka importera musik från en CD för att använda det i en film, men är lite konfunderad kring det gär med samplingsfrekvensen... Visst är det så att samplingsfrekvensen på ljudet ska vara 48000 Hz i filmredigeringssammanhang och inte 44100 Hz som den oftast är annars? Jag använder Premiere och i deras hjälp-funktion verkar de tycka att man ska köpa Adobe Audition, men det är jg inte så sugen på. Har inte hittat nåt sätt att importera i 48000 Hz i Audiograbber som jag brukar använda mig av. Är det någon som har nåt tips? 0 Quote
vilcans Posted May 11, 2004 Posted May 11, 2004 Du kan ju importera 44 kHz-ljud i Premiere även om projektet använder 48 kHz. Premiere klarar att sampla om ljudet, men det är mycket möjligt att det inte blir den allra bästa ljudkvalitén. Sen är det smidigare om ljudet är i rätt format (man slipper rendera tror jag), så konvertera det gärna till 48 kHz i ett annat program innan du importerar till Premiere. Ett bra kommersiellt program är Sound Forge, men det finns också bra gratisprogram som Sox eller Audacity. 0 Quote
Mr Moon Posted November 23, 2004 Posted November 23, 2004 Hej..... Min åsikt ang 44 eller 48 k. Du kommer inte att höra någon skillnad! Om du jobbar pro och har utrustning därefter kan det vara ide att hålla sig på så hög hertz som möjligt. Men till amatör film kan det knappast löna sig att vara så petig. Tuta o kör på 44.1 det kommer att låta fin fint. Mvh Moon. 0 Quote
Luzer Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Du hör nog ingen skillnad, men det är ju praktiskt att köra i 48 om man jobbar med film eftersom tankar du in andra ljud från dv etc så är ju dessa oftast i 48. Och det tar inte många sekunder att konvertera från 44.1 -> 48. 0 Quote
Christian van Caine Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Skildnaden mellan 44.1 & 48 är inte speciellt påtaglig normalt sett, hörs förmodligen i stort sett bara i en riktig studio, men när man konverterar om mellan dom så kan det bli distortion när den försöker kompensera skildnaden, & den kan förstöra ljudet fullständigt om man har en muggig re-sampler! En god tumregel kan ses att om programet man vill använda hanterar timestretch utan problem med full ljudkvalitet när man har stretchat ut & sen ihop igen så kommer det garanterat att kunna göra ett bra jobb med sample-rate-konvertering åsså då det är samma sak. En annan metod för att dra ner/upp frekvensen kan åsså vara att göra det utan att räkna om något alls, men då blir ljudet längre/kortare. Funkar det sådant så är det en mycket bra metod! Själv gör jag all form av mastering i WaveLab, men kommer byta till Pro Tools när jag fått råd :-) 0 Quote
Christian van Caine Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 Tänkte tillägga åsså: En god regel är att alltid arbeta i dom frekvenser du behöver i slutändan, +/- raka oktaver. D.v.s, för en VCD/CD produktion arbeta strikt 44.1 eller 88.2KHz, för SVCD/DVD/DV/DAT 48 eller 96KHz, då behöver man aldrig oroa sig att ljudet inte låter i slutändan som man kunde önska trots att man gjort sitt yttersta fram tills dess. 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.