Jump to content

Recommended Posts

Posted

FCP 6, Motion 3, Color, Compressor 3 och DVDsp 4, open format timeline, mixed formats, resolutions och framerates är lite av nyheterna

http://www.apple.com/finalcutstudio/

http://www.apple.com/finalcutstudio/action/?movie=red

http://www.apple.com/finalcutstudio/action/?movie=aja

Och lite reklam + klapp på axeln klipp

http://www.apple.com/finalcutstudio/action/?movie=nab

http://www.apple.com/finalcutstudio/action/?movie=coenbrothers

Posted

Lam uppdatering. Jag tillhör den lilla minoritet som inte ser poängen med mixade timelines. Och sedan tycker jag att det är enormt synd att apple fortfarande inte gjort ett smack åt interfacet. De är exakt samma interface-grafik som när programmet släpptes 1999.

Final Cut Server är ju helt klart ett vettigt tillskott eftersom Apple saknat en motsvarande Avid eller Adobe-lösning för content management.

Color är ett bra tillskott också. Hoppas dom integrerat det bra så att det inte bara blir en halvbra integreringslösning i stil med Soundtrack 1 eller Shake.

Posted

ProRes 422 ser intressant ut. Att interfacet ser ut som det gjorde sedan 1999 förstår jag ärligt inte vad du syftar på? Ska play eller ripple t.ex se annorlunda ut? Deras P2-logg (tidigare uppdate) tycker jag visar på att där det är möjligt tar de nya friska tag i interfacet. Tror många hade tyckt det skulle vara jobbigt om man inte kände igen sig.

Posted

Jo det är klart att man ska känna igen sig. Jag syftar bara på den ljusblå/stålgrå färgen som inte går att ändra (och som inte följer rekommendationer för att jobba med färgkorrigering) och de små listerna med godisknappar och de fula runda bågarna under sourece och viewer. Jag föredrar raka strama linjer och ett minimum av lull-lull. Och jag kräver att kunna dra ned färgen på mitt interface så att mina ögon inte störs av att interfacet är tintat i blått (som i FCP) och jag vill ha ett interface med låg kontrast. Jag tycker att den kritvita OSX-menyn är tillräckligt jobbig att inte kunna bli av med.

Du skulle förmodligen förstå vad jag menade om du såg hur våra datorer är kalibrerade här där jag sitter och jobbar. Menyer, skrivbordsbakgrunder, programinterface...allt går i dovt och färglöst grått så att all fokus hamnar på bilderna vi jobbar med.

Posted

lam uppdatering? Nja. Håller inte med. Bara Color är ju hur grymt som helst. Det är i stort sett final touch 2K. Det kostade 25000 dollar innan. Nu följer det med final cut studio för 1300 dollar. Proffs 2K färgkorrigering hemma på macen. Integrationen med RED är ju också lovande. 4K redigering.

(och som inte följer rekommendationer för att jobba med färgkorrigering)
Nä, och det gör man i Color... Men visst, det är ju bra att kunna anpassa GUIet för egna krav... Men det gör inte uppdateringen lam tycker jag.
Posted

Nä ok, "lam" kanske var ett dumt ord i sammanhanget. :) Jag hade nog bara kanske väntat mig någonting utöver det vanliga eftersom det snackats mycket om att nästa Apple-release skulle bli en "killer". Det tycker jag inte är riktigt sant. Och jag blir lite frustrerad när en del av Apples "skavanker" dröjer sig kvar år efter år.

Jag tror att den allra största merparten av användare kommer att göra det mesta i FCP. Att går ur programmet och in i Color för basic färgkorr eller ut till Soundtrack för att lägga nivåerna rätt tror jag att dom flesta skulle uppfatta som jobbigt.

Hela den här grejen med RED är rätt kul ur marknadsföringsperspektiv. Apple och RED har uppfunnit ett behov som inte finns. Apple levererar nörvändig mjukvara till en kamera som ingen har (men ändå har alla någonslags akut behov av mukvarufixar). Det är skickligt och bör studeras av alla som vill lära sig någonting om marknadsföring. Amerikanska företag är ta mig fan helt geniala på det där. Kunde vi bara integrerar den där tekniken på svensk film så är vi snart en gigantisk filmnation.

Posted
Hela den här grejen med RED är rätt kul ur marknadsföringsperspektiv. Apple och RED har uppfunnit ett behov som inte finns. Apple levererar nörvändig mjukvara till en kamera som ingen har (men ändå har alla någonslags akut behov av mukvarufixar). Det är skickligt och bör studeras av alla som vill lära sig någonting om marknadsföring. Amerikanska företag är ta mig fan helt geniala på det där. Kunde vi bara integrerar den där tekniken på svensk film så är vi snart en gigantisk filmnation.

Jag håller med dig.

Hela hypen kring RED är fascinerande

Posted

En av de större uppgraderingarna Apple har gjort för sin programvara.

Bättre GPU - stöd i programen

PRO RES 4:2:2 codec

Inte beroende av format eller upplösning längre

Smoothcam (noden från Shake) direkt i FCP

Slänger med Color (ett värde i sig, här kommer filmnördar säkert ägna en del tid)

Ny 3D möjligheter i Motion och en massa mallar (för oss som inte pallar lära)

Motion är nu en del av FCP

Audio behaviors nu direkt i programet

5.1 i en projekt fil

Lättare att göra synkförändringar

Nu mer än 2000 royalti fria ljudefekter (säker någon som fnyser åt det)

Snabbare encoding i Compressor 3

Får upp markers från FCP nu

en generator för timecode och vattenmärke

Samt en massa ytterligare saker.

Ang buggar osv så var ju 5.1.4 en fix och fixarna till 6.0 lär vi säkert få se under sommaren och hösten detta året.