Jump to content

Kan man få till Widescreen med premiere?

Gonz

Recommended Posts

Jag skulle inte rekommendera det. Du tappar en massa upplösning och PPro skalar inte särskilt snyggt. Jag rekommenderar isåfall att du gör en letterbox på bilden. Att skapa ett 16x9-projekt och sedan zooma in i dina 4x3 bilder är inte värt den stora kvalitétsförslusten om du frågar mig.

Jag skulle inte rekommendera det. Du tappar en massa upplösning och PPro skalar inte särskilt snyggt. Jag rekommenderar isåfall att du gör en letterbox på bilden. Att skapa ett 16x9-projekt och sedan zooma in i dina 4x3 bilder är inte värt den stora kvalitétsförslusten om du frågar mig.

Har ingen wideTV. Hur ser det ut egentlingen när jag bränner ett projekt på DVD 4:3 och spelar upp på en vanlig (ej HD) WidescreenTV?

OK, trodde det skulle se ut som enligt min bifogade bild.

Hur kan det bli svart ovan och nedan på 4:3 material som visas på en 16:9?

Nej, så blir det inte!

Själv gör jag oftast filmer i 4:3-formatet eftersom att jag vill att de ska kunna ses med "helbild av alla"...

Bilden blir även på widescreen Tv:s i fullstorlek (på bekostnad av att ytterkanterna "kapas något", vilket inte märks särskilt mycket i normalfallet, åtminstone om man varit klok nog att lägga text och viktig bildinfo innanför titlesafe och actionsafe områdena...)

Widescreen TV:s har dessutom vanligtvis olika valmöjligheter för tittaren att själv välja hur bilden ska visas som exempelvis i 4:3 eller 16:9!

Slutsatsen blir att du lungt kan köra på med din 4:3, Lycka till

Mvh

Joel.N

Nej, så blir det inte!

Själv gör jag oftast filmer i 4:3-formatet eftersom att jag vill att de ska kunna ses med "helbild av alla"...

Bilden blir även på widescreen Tv:s i fullstorlek (på bekostnad av att ytterkanterna "kapas något", vilket inte märks särskilt mycket i normalfallet, åtminstone om man varit klok nog att lägga text och viktig bildinfo innanför titlesafe och actionsafe områdena...)

Widescreen TV:s har dessutom vanligtvis olika valmöjligheter för tittaren att själv välja hur bilden ska visas som exempelvis i 4:3 eller 16:9!

Slutsatsen blir att du lungt kan köra på med din 4:3, Lycka till

Mvh

Joel.N

Alltså jag fattar inte riktigt. Hur kan ni mena att den kapas i ytterkanterna när materialet är "smalare" än TVn det visas i.

Har någon lust att göra en enkel ritning.

4:3 bild i ett 16:9 projekt får svarta kanter till vä/hö om man inte zoomar upp bilden och därmed tappar i kvalitet och kapar toppen/botten.

16:9 bild i ett 4:3 projekt får svart uppe/nere om man inte zoomar upp bilden och därmed tappar kvalitet och kapar kanterna till hö/vä.

/Max

4:3 bild i ett 16:9 projekt får svarta kanter till vä/hö om man inte zoomar upp bilden och därmed tappar i kvalitet och kapar toppen/botten.

/Max

ok, precis vad jag tordde och vill få bekräftat.

Som du säger blir det så i projekt (som jag testa i PPro) men gäller det även när man senare kollar på en Widescreen . Alltså om jag bränner ett 4:3 projekt som en dvd film och kollar på en widescreenTV?

Har ingen wideTV. Hur ser det ut egentlingen när jag bränner ett projekt på DVD 4:3 och spelar upp på en vanlig (ej HD) WidescreenTV?

Om du visar ett 5:4 projekt på en 5:4 TV (4:3 är NTSC) och din källa från början var 16:9 så blir det, precis som Max skrev, svart kant uppe och nere om du inte vill fylla hela bilden med information och väljer att zooma in i bilden (och därmed tappa upplösning).