Jump to content

Recommended Posts

Posted

Går det att få ljudet att bli någorlunda bra ifall det slår igenom. Basen och sången slår igenom lite grann. Har nämligen spelat in en konsert med kameran. Går det att fixa i Premier eller är det Cool edit som gäller till det?

Posted

Hej Twizz.... Och som svar på din fråga, så är det nej... tyvärr.

Har ljudet en gång blivit överstyrt så förblir det så..... även fast du

sänker nivån på ljudfilen. Har du en lös mik när du bandar kan du använda en "Limiter" eller "Compressor" för att strypa höga ljudsvängar och lyfta låga, men då bör du ha möjlighet att lyssna på ljudet som skickas in i kameran så att du hamnar på en bra nivå. Lycka till.

• 2 weeks later...
  • 6 months later...
Posted

[citat=Twizz]Går det att få ljudet att bli någorlunda bra ifall det slår igenom. Basen och sången slår igenom lite grann. Har nämligen spelat in en konsert med kameran. Går det att fixa i Premier eller är det Cool edit som gäller till det?[/citat]

Peakar det vid inspelning så kan det ju vara svårt som fän. MAn kan ju dra ner nivåerna men har det redan slagit över så får man ju aldrig bort det.

Se till att det aldrig slår högre än -12db vid inspelningen vid konserter.

Det brukar funka.

Posted

Kan du se till att det inte slår högre än 0 så räcker ju det :) Men håller du dig till -12 så har du ju mer headroom.

X-Crackle i Wavespluggarna kan väl minska lite dist tror jag, men om det slår över mycket så går det nog inte att rädda i efterhand.

Posted

Låter på din beskrivning som det blev mixfel mellan basen, sången & den övriga musiken, & i så fall ligger du tyvärr brunt till.

Det har hänt att jag lyckats dämpa för hög sång när jag gjort masteringjobb tidigare, men aldrig utan problem & en hel massa tid.

En metod som KAN funka med en fet gnutta tur & en massa pill, är att lägga en multibandcompressor där du försöker separera sången & basen till så egna band du kan.

Basen är ganska lätt då den sällan (om den är djup nog & dom andra instrumensten är välmixade) krockar med något annat i samma spectra eller under.

Sången å andra sidan kräver en hel massa pill så man inte tar för mycket annat.

genom att sen comprimera dom (helst) 4 spectrumen (MINST 3), så kan det gå att få ner sången hyfsat genom att lägga högre betydligt ratio på den än på dom andra spectrumen, med kostnaden att kolliderande frekvenser kan drunkna eller börja pumpa.

Användes FÖRSIKTIGT, men har fått bättre resultat med en välinställd flerbandskompressor själv än när jag försökte filtrera samma ganska täta mix :-)

Posted

Du verkar ju haj på detta.

Men om det är så att man spelat in en konsert med en DVkamera och använt en mic så ligger väl allt på samma kanal? Right?

Hur kan man då gå in i ljudet o trixa? Lyfta lös ljudspåret?

Vi har testat det ett par gånger men då tenderar det spåret att växa och man tappar synken. Inte så bra.

I wanna learn more ljud!

Posted

Du kan inte splitta upp spåret men du kan komprimera olika frekvensspectrum olika mycket med en flerbandskompressor. Med lite (mycket) trixande går det nog att få lite bättre, på bekostnad av något annat, tex inte lika bra balans mellan instrumenten tex.

Posted

Precis!

Men metoden är svår & kan i värsta fall förstöra ännu mer, SPECIELLT om man är lyssningstrött & inte redigt har öronen med sig för tillfället, men om det är sista utvägen så finns det ju som bekant inget alternativ i vart fall.

För att metoden ska funka så krävs det att mixen inte är för extremt fel, men jag har lyckats rädda bra muggiga mixar tidigare med mycket lyckat resultat, tog bara en hel del tid!

Sänk bara inte banden för mycket & lyssna genom flera högtalarsystem så lär du kunna lyfta kvaliten märkbart :-)

Genom att öka kompressionen för sång-bandet får du sången närmare instrumenten, men var försiktig & stressa inte igenom momentet, det är lätt att lyssna in sig så mycket att man tappar fokuset & får otrevliga överraskningar senare!

Posted

Caine -> Du har inget bra tips på en plugg :) Jag har kört med waves (är det väl) C4 men inte så avancerat. Fick även för mig att dom har en fembands också fast den vet jag inte vad den heter?