starfruit Postad 12 april 2007 Postad 12 april 2007 Jag skulle väldigt gärna vilja studera film i Kina, men hittar inget om det. Vet någon om det överhuvudtaget finns? 0 Citera
starfruit Postad 13 april 2007 Författare Postad 13 april 2007 Gillar det landet, och lär mig dessutom språket :) Så det vore kul. 0 Citera
Java ex Machina Postad 13 april 2007 Postad 13 april 2007 vet inget om att studera film, men vet en del om att studera i kina. generellt kan jag tipsa om att det är bra om du lär dig språket först. även trots att du kan klara dig hjälpligt i de större städerna på engelska och med hjälp av lexikon så är det bra att slippa hamna i en situation där du är beroende av en guide eller liknande. nåt särskilt du undrar? 0 Citera
EliteMachine Postad 7 maj 2007 Postad 7 maj 2007 Hej! Jag har varit i Shanghai och filmat i fem månader, och fått kontakt med filmare och filmstuderande där... det finns en hel del skolor, men jag vet inte hur bra dom är... det är ju lite olika slags skolsystem så att säga... satt med på en föreläsning och jag tyckte personligen det kändes som dagisnivå då, men eget initiativ är ju inte något som premieras i första hand där så det är väl en av många kulturkrockar. Recitera is the shit. Lära sig kinesiska är ett bra tips om du ska studera... om du är intresserad så kan jag slänga iväg ett mail till en av mina kontakter och få en lista över skolor i Shanghai... PMa mig isf. /Martin 0 Citera
EliteMachine Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Nuså, nu har jag lite information att ge... Beijing Film academy verkar vara den skola som är bäst i Kina, dom har en hemsida som tyvärr bara är på kinesiska http://www.bfa.edu.cn/yx/2006-05/08/content_1824.htm men dom har en avdelning för utländska studenter så ring och hör om det är någon specifik info ni är ute efter, tel nr: 86-10-82045433. Här är en del av det som går att studera. Possibilities for Majors Bachelor’ s Degree (4 Years) Screen Script Writing Film Directing Cinematography Film Acting Photography Production Design for Film and Television Advertising for Film and Television Film and Television Sound Art Sound Art (Digital Media Production) Animation Animation(Digital Animation) Entertainment Management Master’s Degree (3 years) Documentary Directing Art and Theory Film-Television Directing Art and Theory Studies in Chinese Cinema Film-Television Drama and Production Studies in International Cinema Film Theory 20th Century Film Culture Research Film Aesthetics Film Narration Theory Studies in Hong Kong Cinema Art and Theory of Acting Film Sound Technology and Theory Photographic Charactering (Photography) Cinematographic Art and Technology Production Design for Film and Television Advertising for Film and Television Digital Special Effects for Film and Television Production Design Animation Production and Theory History of Animation Film Marketing Distribution and Management Film and Television Management others General Scholar (1—2 year/s): See course specializations for Bachelor’s Degree. Senior Scholar (1—2 year/s):See course specializations for Master’s Degree. Chinese (Mandarin) (0.5—2 year/s): Primary Level, Intermediate Level and Advanced Level. Jag vet inte alls hur upplägget ser ut, om man ska studera allt detta eller om man väljer ämnen. Ring och fråga är alltid bäst :) Sen finns det en skola i Shanghai som enligt mina vänner dock ska vara mycket sämre. En film och tv skola, dom har en hemsida på engelska så det är bara att gå in och kika. http://www.shu.edu.cn/Default.aspx?tabid=1803& Men ring och kolla, kanske kan ni åka dit och kolla innan om ni har möjlighet... det skulle nog jag göra iaf :) Lite som att köpa grisen i säcken, men det kan ju också vara spännande iof! /M 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.