Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tänkte göra en form ifrån min arm för att sedan kunna gjuta flera i latex. Vilken är den enklaste metoden? Är det bara att smörja in armen, lägga på gasbindor och sedan gips på detta och vänta på att det ska stelna och sedan dela formen i två halvor?

Postad

nej, man använder algonat. Lindar du gips om armen finns risk att du bränner dig när gipset härdar och att du inte får loss gipset. Att dela gips utan att skära sig i armen är snudd på omöjligt om man inte i förväg lagt in sågkanal.

Postad

Ser ut och används ungefär som gips. Jag stavade fel. http://www.kinn.com/ och välj gjuta/forma tillvänster.

När du ändå tittar på sidan, kolla lite högre upp, på Användarbeskrivningar, Gjuta. Där finns även förslag för att använda silikon. Det finns även kul beskrivningar för skumlatex och mycket annat kul. Ni som animerar hittar säkert mycket kul med.

• 4 veckor senare...
Postad

Man kan också forma en arm av frigolit, putsa, sminka och sen pensla på latex med hjälp av en skummgummipensel. Sminkningen är för att få rätt sorts känsla i fakearmen.

Postad

Beror på tjockleken på gipset. Är det tunna bindor kanske köttet kan leda undan värmeutvecklingen utan problem, men blir det skitvarmt kan det ju bli riktigt jobbigt att avforma kvickt som attans om det skulle bli för varmt. Gränsen för vad som är behagligt varmt och bränhett är inte så stor. Det vet alla som försökt ställa in lagom värmt i en dusch utan termostatblandare (vilket de flesta blandare ha i dag).

Postad

Jag har själv gjort en kopia av min arm. MAn tar alignat lägger det runt hela den del som ska gjutas sedan tar man gips runt alignaten och sitter tills det stelnar. Sendan får man lirka sig ur formen. Sedan smälter man ett sorts vax och häller i formen. sedan skakar man runt vaxet och häller ut, det gör man upprepade gånger för att få den tjocklek man vill ha ungefär som om man stöper ljus. Tar lite tid men det blir snyggt. Hoppas du förstod min förklaring:)

Postad

Det finns flera sätt att göra en kroppsdel på.

Men alginat är ett måste om du vill få ett snyggt slutresultat.

Själv gör jag så här:

Bygg en låda runt handen, fyll den med alginat och stoppa ner handen.

När det stelnat tar du ut handen.

Smält lera i vattenbad eller i en fritös på svag värmé så att du inte bränner leran. Häll leran i alginat formen. Ta sedan bort alginatet.

Nu har du en lerhand som du kan korrigera och skultera till som du vill ha den.

Detta kallas för "Claypress".

När du är nöjd med lerhanden så gör du en negativ form på handen i gips, oftast blir formen bäst om man gör den i 2 eller 3 delar. När formen är klar tar du bort leran och gjuter önskat material i, bäst slutresultat får du med silikon.

Fler tips och trix hittar du här: https://mapont.jetshop.se/ShowPage.aspx?PageID=50

Behöver du material: http://mapont.jetshop.se/

ha det gott!

Mats

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...