JRvideo Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Hej Jag har några frågor om rendering och redigering. Jag abretar sedan några dagar tillbaka i Adobe premiere pro. Det gick fort att komma in i programmet men några saker är oklara. Klippen jag redigerat är av olika format och så kallade falska 16:9 riktig 16:9 och 4:8....det misstaget gör jag bara en gång :) När jag skall exportera min slutproduktion till DVD hänger sig renderingen. Jag får inga felmedelande mer en rendering error. När den encodar till DVD tar en timme typ 2.5 timmar att bearbeta enligt programmet. Verkar låång tid? Om jag renderar och exporterar filmen som en mpeg och sedan bränner den som DVD i ett annat program så fungerar det? Någon som vet varför Adobe inte vill? När jag gjort så upptäckte jag att jag arbetet innanför safe zoonen för både text och action gjort att det blir mycket svart kant kvar. Kan jag bara "ta" tag i filmen och spänna upp den så den fyller hela rutan och sedan rendera en gång till? Eller skall jag starta projektet i ett annat format? När jag öppnade projektet valde jag att arbeta i 16:9 45hz tror jag. Borde jag ha valt en lägre HZ ? Jag förstår att dessa frågot är anningen luddiga men undrar om man kan få en enklare fingervisning om vad som kan vara galet? 0 Quote
JRvideo Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 Ovanstående har jag löst det mesta, men jag har en annan fråga. I programmet anges videotypen följande 720X576 (1,422) 48000hz Jag undrar vad siffrorna i parantesen syftar till? Kan någon vänlig själ beskriva detta? 0 Quote
Max_H Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Det står för filmens sk. Pixel Aspect Ratio. Din film är troligen DV 16:9 - den spelas alltså upp som ca 1024 x 576. Dvs DV är alltid inspelat som 720 x 576 med olika Pixel Aspect Ratio beroende på om det är 4:3 eller 16:9. /Max 0 Quote
JRvideo Posted April 12, 2007 Author Posted April 12, 2007 Okej, tack jättesnälla du. Jag löste problemet igår igenom att konvertara om källklippen. Det bli ju lätt lite sånna problem när man ska lära sig ett nytt program som är lite mer sofistikerat än vad man är själv. Som sagt det är skönt att "veta" vad felet är även om man hittar vägar runt det. 0 Quote
Recommended Posts