Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

sitter här å försöker få in gammalt video8 material på datorn. har försökt å dra de via kameran av-in och genom en analog box grejs som ja har sedan tidigare. i båda fallet så blir ljudet sprakigt till och från. är som att när man försöker digitalisera filmen så känner ljudet av det och bestämmer sig för att "nej ingen ska få göra om mig inte" någon som känner igen sig eller har en lösning på detta problem? mkt tacksam för svar

Postad

Du menar väl att du kopplar från kamerans AV-ut? Blev tvungen att kolla min egen gamla video8 och på den sitter det två vanliga rca-kontakter för utljudet. Du ska ju bara koppla därifrån och in på datorns ljudkort. Eventuellt behövs nån konfigurering i datorn för att få det hela att funka. Nån extra analog mysko ljudbox ska inte behövas.

Postad

hm. så här alltså: först provade jag att koppla från den analoga kameran till min xm2a å banda av så lixom, å då finns de ett gult uttag för video då på analoga kamereran och ett svart hål för ljudsignalen så går allt in i xm2an lixom å digitaliseras på de sättet, och då uppstår det ett ljud som inte alls hör hemma där de sprakar å har sig, MEN bara när jag trycker på rec knappen. så länge jag inte spelar in det så låter ljudet bra. när jag tar det via datorn har jag en sånhär pinnacle breakout box eller va dom nu heter som ska omvandla analogt till digitalt. men även där uppstår det knasiga ljudet så fort jag börjar spela in på datorn. usch va mkt text det blev. fortsätt skriv, mkt tacksam :)

Postad

Aha! Du kopplar tydligen en monosignal in till en xm2:a som alltså är en dv-kamera. Jag kör själv på liknande sätt med en Sony dv-kamera och då ställer jag in kameran på ett lite speciellt sätt som om jag skulle spela in från t.ex. TV eller video. Jag tror du ska kolla handboken angående inspelning av andra ljud- och bildkällor än via objektivet. Den där "breakoutboxen" förstår jag inte alls vad den ska vara bra till. Du spelar ju alltså in allt på dv-kameran alternativt bara för över via den till datorns firewire-port. Det borde inte alls vara nåt problem med det.

Postad

den hära boxen provade ja bara för att jag inte fick det att fungera i xm2an. hm.. låter intressant de där du säger om monosignal.. har nu ämnat ifrån mig min kära xm2a för reparation, men ska kolla närmare på det hära när jag får tillbaka den. Tack & bock

Postad

Det där svarta hålet du nämnde kanske är ett uttag för en liten teleplugg för överföring av både bild och ljud. I andra änden på den sladden ska det då sitta tre phono-kontakter - gul, röd och vit. Jag tänkte först att det "svarta hålet" är en monokontakt, men det är troligen fel. Det gula uttaget du nämner är väl för en S-VHS-kontakt för enbart bildöverföring.

Nåväl, hoppas det löser sig.

Postad

Nja, det fins ett gult "hål" där man kör bilden genom och ett svart hål som får agera de vita "hålet" å då har jag alltså en vanlig såndär sladd me 3 piggar i varje ända, en ful en röd o en vit. å då använder jag mig av den gula och den vita. men det jag tycker är så konstigt är att så länga man inte trycker på record så fugnerar ljudet kalas, de går att spela upp på tv, bärbara dvd-spelare osv. MEN så fort man trycker på spela in så blir ljudet rispigt..

Postad

Mysko! Jag har ingen förklaring.

Möjligtvis att du i xm2:an har ljudinspelningen inställd på manuell justering av ljudvolymen och att du får för kraftig insignal där. Eller att kameran står på automatisk ljudvolym och att den då styr ut för mycket. Men det borde i så fall vara så även innan du trycker på record.

Nä, jag kan inte förklara.

Postad

Jag körde med en annan dator så nu har jag hört.

Närmast tycker jag att det låter som dålig kontakt nånstans. Men det är svårt att avgöra "så här på avstånd".

Postad

hehe jo ja kan förstå de. men de ltåer ju inte alls som en omöjlig grej. fick den goda idén att försöka hitta nån annan me en gammal video8 kamera å prova med den istället å se omd e hjälper. :)

Postad

Möjligtvis kan det låta ungefär så där om en kondensator i ljudkedjan är dålig eller om det är nåt galet med batteriet i kameran. Jo, faktiskt. Om du har möjlighet kan du ju testa med ett annat batteri.

Har annars ingen idé. Du måste nog be om hjälp på "nära håll" av nån som kan ljudelektronik.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...