Steffe Postad 7 april 2007 Postad 7 april 2007 Tjoho! Det börjar våras för en ny dator! Det blir nog ett hemmabygge från komplett.se. Det kommer nog att se ut ungefär såhär: Asus P5B-V Moderkort, med plats för dubbla Pci-E Graffekort osv. Intel Core 2 Duo - 1.8 Ghz (Ska klocka upp den till stabil nivå) TwinMos Minne - 4096 Mb PC6400 Cooler Master Chassi. NorthQ 400W Nätaggregat. Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM - x2 Radeon X1650PRO 512MB, iSilence II, PCI-Express, GDDR3, 2xDVI/Tv-Out, Retail Ungefär så - vad tror ni om det ? Jag ska redigera HD-Video, så min fråga är om detta räcker till. Skriv vad ni tycker! Ska jag ändra på något ? Ta bort/Lägga till något ? /Stefan Lindblom 0 Citera
Pehrbau Postad 8 april 2007 Postad 8 april 2007 Om du vill köra HD-redigering i realtid kommer du nog att behöva ytterligare en disk som eventuellt kan gå i RAID tillsammans med en av de andra. Du bör nog kolla kompatibiliteten mellan hårdvara och det videoredigeringsprogram du tänker använda. Några känsliga delar är moderkortets chipset och grafikkortens egenskaper tillsammans med overlay-funktionen som redigeringsprogrammet i regel kräver. Likaså kan det hända att 400W strömförsörjning är i underkant om du bygger ut till fler inbyggda diskar. Om du i stället planerar externa diskar och vill köra HD i realtid så är det tveksamt att det kommer att fungera med 1394 om de har samma controller. 0 Citera
Max_H Postad 8 april 2007 Postad 8 april 2007 Snackar vi HD eller HDV? Jag skulle möjligen överväga en snabbare CPU och 2 eller 3 Gb ram istället för en ngt långsammare CPU och 4Gb ram som datorn i alla fall inte klarar av att utnyttja (om du inte kör 64 bit XP/Vista). Kör du ett ordentligt grafikkort, tre diskar och en snabbare CPU kan ev en fetare nätdel vara bra (som Pehr också nämnde). Kör du inte Liquid skulle jag också gå på ett nVidia-kort istället för ett ATI. (Både Avid och PPro föredrar nVidia.) /Max 0 Citera
Steffe Postad 8 april 2007 Författare Postad 8 april 2007 Okej. Tack för tipsen. Delarna som jag har skrivit går på ungefär 9000, och det är väl ungefär min budget. Processorn kommer att klockas till ungefär 2.5 Ghz (den klarar det med orginal fläkten och förblir stabil) Om ni tycker att jag ska byta ut delar, så skriv gärna lite mer exakt vilka/vilken komponent. /Stefan L 0 Citera
Max_H Postad 8 april 2007 Postad 8 april 2007 Har dåligt med erfarenhet med överklockning för videoredigeringssystem men vill man att det ska vara stabilt så ska man i längden undvika det. Det är trots allt skillnad på maxad prestanda för spel och video. Video är och förblir ett känsligare kapitel. Men har som sagt inte provat med "dagens" datorer ´, men jag hade en del kunder på P4-tiden som fick en del trubbel. Jag skulle hellre satsa på ett nVidia 7600GT istället för ATI-kortet, förutsatt att det är Adobe eller Avid du ska köra. Och möjligen en 500w nätdel. Och som sagt, så länge du inte kör XP eller Vista 64 så kan du dra ner minnet ett snäpp. /Max 0 Citera
Steffe Postad 8 april 2007 Författare Postad 8 april 2007 Okej, tack. Men en annan fråga; Ska man ha Intel's Dual Core, eller AMD's Dual Core (AM2) ? Vilken processor jobbar bäst för att ha många program igång ? Tex. Premiere och After Effects 7 ? EDIT!: Kolla här, detta är vad jag har satt ihop: http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=451123&su=19794A5B-969F-4375-A977-44F712F0B121 0 Citera
Max_H Postad 8 april 2007 Postad 8 april 2007 Intel Core 2 Duo - så snabb du har råd med. E6400 tror jag ligger bäst i pris/prestanda. Minnet är viktigare än CPU:n vid många program samtidigt. 3Gb är trevligt men XP kan inte "se" mer än 3.4X (någonting) och programmen kan inte utnyttja mer än 3Gb i dagsläget. Allt över faller i det sk. svarta hålet. /Max 0 Citera
ofstudios Postad 8 april 2007 Postad 8 april 2007 Glöm inte häller en snabb hdd om du vill redigera 1080i/p matrial, Raptor är att rekommendera, men har du råd med någon SCSI på 15 000 rpm så är det att rekommendera. 0 Citera
Gäst Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 Intel e4300 rekommonderar jag eftersom den har fler multiplier.. (eller vad det heteR) samt är den lättare o klocka. (många på nordichardware.se tycker detsamma) Samt är Mac bra på videoredereing har jag hört. (Samt kanske du kan hitta något grafikkort som specialicerar sig på Videoredegering.) 0 Citera
Max_H Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 Tveksamt om den är så lämpad för HDV eftersom den har en mindre cache än 6400/6600. Stor cache och snabb frontsidebuss är alltid bra för video i allmänhet och HD-video i synnerhet och ett skäl till att Opteron länge körde över Intel. Men billig var den. Specialgrafikkort för video är väl i så fall Matrox eller PNY men jag ser inget egentligt skäl till dom annat än om man ex vill ha SDI ut (som i sammanhanget blir dyrare än hela datorn..). /Max 0 Citera
Steffe Postad 11 april 2007 Författare Postad 11 april 2007 Har nyss köpt 2x250 GB, Western Digital 7200rpm 16 mb cache. Resten kommer de med! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.