Jump to content

problem med min xm2a!

bulten

Recommended Posts

3 veckor efter att ja skaffat min xm2a så började den krångla, den klagade på att kameran va skitig och att ja måste använda min cleaning casette, de gjorde jag, mkt flitgit också grejen med min kamera är dock att den bryr sig inte riktigt om att man rengjort den utan den fortsätter att första materialet elelr så blir det ingenting av det man filmar. det har itne att göra med rengöringsbandet, då ja provat med flera olika. någon som känner igen sig? har en polare med en xm2a som har samma problem, och hans kamera käkar till å med baanden. skitkamera de där. köp en xm2a om du vill uppleva råsköna färger för stunden, håll dig till enklare kameror om du vill få hyffsad kvalitet som faktiskt fastnar på bandet :P

Det är tycks vara ett inte helt ovanligt problem med Canon.

På DVinfo.net så är det många som pratar om det där och det man tydligen måste göra är att lämna in den till Canon och dom byter ut hela "bandmekanismen".

Canon hävdar bestämt att det inte är ett design problem, men likt förbannat så har tydligen många just samma problem

Det lär desvärre inte vara billligt heller och flera som har gjort det har redan efter ett år fått samma problem igen.

Det har gjort att jag är lite tveksam till Canon

Hrmm, när jag gick på medialinjen under mina tre år i gymnasiet så använde skolan XM 2 som standardkamera och detta hände aldrig någon utav de kamrerna, såklart någon gång behövdes det tvättas med rensnings band men sen var det väl inget mer om det. Själv har jag en Canon XL 2 och har aldrig haft det här problemet och jag känner många andra Canon ägare. Och jag har aldrig hört talas om det tidigare, inte heller på Dvinfo.net. Iofs enda forumet där jag har stenkoll på är XL 2'ans, så det är möjligt att det skrevs i någon annan.

En kommentar i ämnet: På förra jobbet sålde vi säkert över 300st XM 2: or (de flesta till semipro/pro användning) och det var inte så många kameror som bråkade. Värsta fallet vi hade var en kille som filmade naturfilm på stränderna på Grönland - sand/salt/etc gjorde HELT slut på kameran på 2 veckor.

XM2 är (liksom många kameror nuförtiden) känsliga för en massa byten av bandsorter. Den är också (som alla DV kameror) känslig för damm och smuts.

Håller man sig till en bandsort (Panasonic verkar funka mycket bra men vi hade problem som f.n med Sonys billiga band och TDK), undviker damm och annat så ger inte XM2 mer trubbel än de flesta andra kameror.

/Max

kom hem från backen idag, helt klarblå himmel, men då hade ju såklart bilden blivit förstörd gahhhh tror jag blir galen. men det finns inget sät att reparera dv-band som fått sånna ränder där det liksom fastnat bild från tidigare filmning.

precis de du nämner klajj hände för mig i fredags. tillbringat dagen i kungsberget och filmat riktigt skönt material så ska man kolla på det i bilen sen och då är det bara ränder och efter det inget material alls som fastnat.

tycker det känns som ju dyrare kameror man köper desto större risk för problem. tacka vet ja min gamla panasonic gs 150. den krånglade då aldrig :P

jag har en canon, en ny och billig, det har händt så för mig ett antal gånger, extremt störande, men ifall ni har varit ute och filmat, och kameran fortfarande är kall/fuktig, vänta tills den blir "normalvarm" igen och prova då, de brukar funka

annars brukar de faktiskt funka att byta kamera också, alltså spela bara upp bandet på en annan kamera så funkar det också:P sen funkar bandet som vanligt på din vanliga "dåliga" kamera, tro det eller ejj men det funkar(för mig iaf)