Jump to content

Utkast: Uti vår hage (14 sidor)

Simon W

Recommended Posts

Titel: Uti vår hage

Voodooversion 1

"Har du nånsin haft en sån där sommar där bara ALLT hände? En sån som förändrade allt, att ingeting var sig likt efteråt, inte ens du själv? Precis en sån sommar hade jag för många, många år sedan, ja, när millenniet var ungt. Jag var bara en liten kille då, så jag förstod inte allt som hände, hur allt hängde ihop. Men nu har folk berättat, allt har fallit på plats. Så nu kan jag berätta om denna fenomenala sommar."

- Lite kärlek, lite ondska, lite vänskap, lite grisar...

Genre: Komedi/drama

Denna story har jag pysslat med av och till sedan 2003. Själva manuset är inte färdigskrivet, men storyn är klar, i stort sett. Så här är ett genomdrag av storyn, bara för att få lite input.

Historien utspelar sig i nutid, tidigt 2000-tal, men återberättas som barndomsminnen av huvudkaraktären (filmen har alltså en vuxen berättarröst). All exposition som ni får i början är förstås något som i manuset läggs fram smidigare i repliker och klipp. Namnen är inte fastlagda, varken på personer eller platser. Tyck gärna till!

Någon?

Det vore skoj och intressant med lite omdömen - är detta något att finslipa, eller ska jag lägga ner? Det är inte ett manus till en actionfilm, thriller eller ett stort drama. Snarare en rolig och spännande film för hela familjen (kanske inte dom minsta).

Vore tacksam om någon kunde kika på det...

Ja du... Det finns en del fina scener och uppslag, men jag har en del problem med helheten. Dels finns det en del trovärdighetsproblem som gör att jag inte kan tro på historien. Till att börja med köper jag inte hela idén med att motorvägen; jag har svårt att se att det skulle gå till så i verkligheten. Dessutom köper jag inte att några tjommar får för sig att bränna ned affären pga av en förlorad fotbollsmatch. Eller att ett gäng vuxna män skulle bli rädda för ett flickskrik i skogen och välja sig att maskera sig i ett gäng burkor.

Det är också en rätt spretig historia. Jag ser Orvar som huvudperson, men han är knappt alls involverad i upplösningen på affärsbränningshistorien, och han är bara perifert involverad i upplösningen på vägbyggshistorien (ja, det var ju hans idé, men det var också allt). Historien innehåller också en massa lösa trådar (som du iofs kanske tänkt knyta ihop i slutversionen), som vem den första kvinnan i burka var, vad som hände med Alis polare, och vad Lars hade för betydelse.

Det känns som att det saknas en röd tråd genom berättelsen. Det är en massa personer hit och dit och ett berättarperspektiv som växlar ganska friskt. Skall vi se händelseförloppet som Orvar ser det eller utifrån något allvetande berättarperspektiv?

Okej, jag flummar lite, men jag tror att du förstår poängen.

Jag tror att du kan göra något bra av historien, så jag råder dig inte att lägga ned, men du behöver nog fundera på vad som är viktigt i historien och vad det är du vill berätta. Nu är det lite Äppelkriget möter Knappkriget möter Åsa-Nisse. Kan bli intressant...

/Jakob

Jag förstår hur du tänker. Den här versionen kan nog inte göra storyn rättvisa. Karaktärerna är inte utvecklade just alls. Jag ville bara få lite feedback på idén, utan att lägga upp ett manus på 115 sidor som knappast någon orkar läsa.

Hatet byarna emellan är djupt inrotat, finns i själva jordmånen (liksom spökhistorien om Ester som försvann i Esterskogen för länge sen) och tjommarna är som dom är. Lite puckade.

Har inte sett de filmer du räknade upp.

Det är inte meningen att det ska vara en "verklig" historia, utan snarare en lite drömsk, vriden version som Orvar minns den från sin barndom. Lite Big Fish, typ (jag menar, hur många talande grisar och talande harar finns det?). Orvar den äldre (typ 55-60 år) är narrator, han återberättar en sommar som han minns den, med inflikningar som kanske inte alltid är helt historiskt korrekta. En alternativ version av verkligheten... Men det ger för den skull inget mandat som betyder att jag kan göra som jag vill, typ "allt är tillåtet". Ska fundera på alternativ.

Vad gäller Orvar som huvudperson så hade jag liksom snarare tänkt att det är genom hans synvinkel som storyn framläggs, och många personer har en viktig del i denna story, inte bara Orvar. Men du har kanske rätt, jag måste nog fokusera på Orvar mer.

Oj, det här blev ett försvarstal, minst sagt... ;) Men tack för åsikterna! Guld värda!