Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller på att experimentera med olika codecs och containers för att hitta bästa möjliga kvalitet som är praktiskt uppspelbart på min laptop. I samband med det ville jag göra en helt normal export i lossless för Quicktime, dvs. animering i miljoner färger (PAL, vanlig DV upplösning, 1,067 pixelsize) - ljudet okomprimerat i 44kHz / 16 bitar. Med absolut största sannolikhet blir det för stort för att vara genomförbart, men jag ville i alla fall pröva.

Hur som helst, jag har exporterat både fram och tillbaka mellan PP och AE med hjälp av QT animering, utan några problem. Förrän nu då. Första gången jag försöker exportera (3m40s klipp) efter att PP startat så får jag ett "unkown error" meddelande, precis när exporten borde varit klar. Följande gånger får jag oftast inte ens ett felmeddelande - men exporten funkar tydligen inte, eftersom det inte skapas någon fil. Försöker jag använda Adobe Media Encoder med samma settings så får jag motsvarande problem - den klarar det inte och skapar ingen fil (utom en gång, då jag fick en .mov på 0k och en .dat på 6.5 GB...).

Exporterar jag halva sekvensen i taget så funkar det. Jag har 140 GB ledigt på scratchdisk / måldisk, så det kan knappast vara problemet.

Är det någon som haft motsvarande problem? Eller har en aning om vad det kan vara? Att exportera knappt fyra minuter i lossless Quicktime animering kan väl knappast vara ovanligt??

//Petter

Postad

Bumpar mig själv, eftersom jag inte lyckats lösa problemet... Klarar mig egentligen utan det, men jag blir alltid irriterad när jag stöter på problem som jag inte kan lösa.

;-)

Postad

Har du provat att avinstallera QT samt att sedan installera QT igen?

Varför exporterar du ljudet som 44KHz? DV är alltid 48KHz, därav frågan. :)

Postad
Har du provat att avinstallera QT samt att sedan installera QT igen?

Varför exporterar du ljudet som 44KHz? DV är alltid 48KHz, därav frågan. :)

Jag gör backdropvideos till ett band, vilket gör att det enda ljud som ligger i klippen är musikbakgrunder. De i sin tur är rippade från en audiocd, vilket innebär att de från början inte haft mer än 16 bit / 44 kHz. Därav kommer att översampling vinner mig nånting och följaktligen, eftersom jag inte tänker föra tillbaka till DV, så kan jag lika gärna fortsätta köra på 44 och spara lite plats. Besides, skillnaden mellan 44 och 48 är relativt liten - hade hellre sett 24 bit än 16 som "extra feature" för DV.

;-)

Och nej, har inte provat det - men det är en bra idé! Tror inte helhjärtat på det, för jag kan exportera från AE i samma format... men jag ska i alla fall pröva.

//Petter

Postad
Jag gör backdropvideos till ett band, vilket gör att det enda ljud som ligger i klippen är musikbakgrunder. De i sin tur är rippade från en audiocd, vilket innebär att de från början inte haft mer än 16 bit / 44 kHz. Därav kommer att översampling vinner mig nånting och följaktligen, eftersom jag inte tänker föra tillbaka till DV, så kan jag lika gärna fortsätta köra på 44 och spara lite plats. Besides, skillnaden mellan 44 och 48 är relativt liten - hade hellre sett 24 bit än 16 som "extra feature" för DV.

;-)

O.k! :)

Och nej, har inte provat det - men det är en bra idé! Tror inte helhjärtat på det, för jag kan exportera från AE i samma format... men jag ska i alla fall pröva.

Fungerar det inte med ominstallation av QT så bör en ominstallation av PPro göras. Efterssom det fungerar att exportera ifrån AE så är nog en ominstallation av PPro det som löser problemet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...