ChrisSFP Postad 24 mars 2007 Postad 24 mars 2007 Är lite bekymrad, suttit och mekad en hel del nu med att få till bra ultra slowmotion men resultatet blir lite "strobit" dvs lite som stillbilder. När vi nu pratar slow motion snackar vi om hastighet Har testat allt på samma klipp, en glasskål som jag sedan häller chips i medans kameran filmar från stativ i HDV 1080i med F 1.8, shutterspeed på 50i osv men det är väl igentligen bara f-stop och shutterspeed som kan påverka exponeringen av video på ett sådant sätt att de påvekar mitt problem? Har inte satt upp några ljus så det kan ev. bidra lite till blurmotion men borde inte ge strobe effekten. Är detta problem ett problem med GOP som inte går att arbeta runt, i min slöhet har jag inte testat detta i DV med samma kamera (vilket mest troligt skulle lösa det om det nu är GOP relaterat) men var ett helsike att få upp alla chips som flyger utanför så orkade helt enkelt inte ;) Har testat med FCP 5.1.4 med Twixtor plugin, AE 7.0 och Shake 4.2 med lite varrierande resultat men inget tillfredställande. Tips? 0 Citera
Pehrbau Postad 24 mars 2007 Postad 24 mars 2007 Hur ser klippet ut i realtid? Syns några av de effekter du nämner då? Om inte så behövs nog slowmotion där man beräknar de nödvändiga delarna i de insatta bildrutorna. 0 Citera
ChrisSFP Postad 24 mars 2007 Författare Postad 24 mars 2007 Nä de ser jättebra ut i realtid, är bara i slow, typ som det blev förr i världen när man klippte i Premier och gjorde för mkt slow.. blir som lite av ett bildspel iställe för slowmotion 0 Citera
ChrisSFP Postad 24 mars 2007 Författare Postad 24 mars 2007 För övrigt har jag varit till minst 10 butiker idag och letat hdv band idag.. inte allt för lätt, slutade med att Expert av alla hade hemma 1 band (Sony tyvärr..) på 2 olika butiker =) Skulle bara behövt 6 st till tills imorgon men då har man iallafall nått tills imorgon ;) 0 Citera
jmalmsten Postad 24 mars 2007 Postad 24 mars 2007 hdv-band? mig veterligen, har filmat lite med både fx1 och fz1, så är det ingen skillnad på banden mot vanliga minidv-band... och jag köpte ett 8pack sony premium igår på onoff för 250 som jag på fullaste allvar tänker använda i en fz1...Hela idén med HDV är ju att möjliggöra att använda vanliga minidv för hd-inspelning. ;) hade det varit DVCPROHD band eller XDCAM HD band däremot så vore det ju lite värre förståss... men minidv har jag aldrig haft svårt att hitta;) just slowmotion av falande chips är kanske lite felvalt... de flesta plugins/program jag sett/använt analyserar bilden och gissar vad som ska vara därimellan, om det blir för komplext så tenderar det ju att gissa fel ordentligt. Jag skulle hellre testa med en boll eller liknande... Dessutom så simulerar man ju en högre bildhastighet och om man vill att motionblurren ska se realistisk ut så kan det vara på sin plats att öka shutterspeeden. Om du ska spela upp den i halva hastigheten så skulle man ju med en riktig slow-mo kamera spela in i dubbla, plus att shutterspeeden oftast är dubbla frameraten så om man spelar in 50fps för att spela upp i 25fps så är det ju på sin plats med en slutare på 100/1. Rent tekniskt så borde man ju kunna splitta de två fieldsen i 50i-strömmen till separata bildrutor och spela upp denna dubbelt så långa fil i 25p men med bara halva upplösningen. Men det har jag inte lyckats hitta någon funktion för... 0 Citera
ChrisSFP Postad 24 mars 2007 Författare Postad 24 mars 2007 Huum njo jag har funderat på det men att gå över shutterspeed 100 kommer inte hjälpa då blir det den effekten automatiskt på slowmotion (iallafall över 500 eller nått sånt), så tänkte att 50 borde bli bäst men visst värt att testa. När det gäller HDV är det ju sjukt mkt känsligare för dropouts eftersom det filmar GOP därav att man alltid ska filma med HDV band eller DVPRO band, dvs igentligen är det ju samma band fast bättre kvalite, de enda band som igentligen finns specifika är Sonys egna HDV band som är gjort specifikt för FX1/Z1. 0 Citera
kingen Postad 24 mars 2007 Postad 24 mars 2007 Använder alltid typ,sonys exelenseband även vid HDV skott med utmärkt resultat,men man bör akta sig noga för 10 för 99kr varianterna om man vill minimera dropouts.snåla inte på bandkostnaden,dom hundringarna e de alldrig värt! 0 Citera
jmalmsten Postad 25 mars 2007 Postad 25 mars 2007 Och jo, snåla ska man inte göra... kommer själv aldrig att använda billiga maxcell-band igen exempelvis... droppar som fan... men Sony's Premiumband har jag hitintills inte haft besvär med iallafall. och chris@fcp: nä jag menade inte att högre shutterspeed ger slowmotion... bara att motionblurret skulle bli mer korrekt vid slow motion... annars skulle det ju inte vara svårt alls att få till 8000fps från en videokamera då många kan ha 8000/1 i shutterspeed. Inte blanda ihop dom nu;) 0 Citera
Munthe Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 Twixtor försöker interpolera mellan bilderna och om det är väldigt långt mellan ett objekt som rör sig mellan två bilder så blir det oundvikligen problem. Fusk-slowmotion på närbilder kan vara svåra eller omöjliga. 0 Citera
Max_H Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 Bästa för Twixor (tycker jag): - Snabba slutar tider (eftersom Twixtor "morphar" fram nya rutor. Ju skarpare bilder desto lättare). - Du "måste" deinterlace:a före Twixtor - klart enklare utan interlacing. Men som Munthe säger - perfa blir det aldrig. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.