video_sync Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 I professionell filmskapning används ju definitivt högre än 2-pass MPEG-2 komprimering för våra hederliga DVD filmer. För oss konsumenter har jag enbart sett att 2-pass renderingar existerar i de flesta encoders jag stött på, ej högre. Stora filmer använder väl 6-pass om inte 8-pass encoding ? Finns det program för oss konsumenter som har möjlighet för denna sortens lite mer "finare" och mer utförligare komprimering ? 0 Citera
alpha60 Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Cinema craft encoder. http://www.cinemacraft.com/ Finns en del open source encoders också. Kolla på doom9:s forum. Där verkar de flesta tycka att 3-pass räcker gott och väl. 0 Citera
Munthe Postad 21 mars 2007 Postad 21 mars 2007 På "proffsproduktioner" används hårdvaruencoders. Signalen spelas in i realtid (alltså ett pass) och städas och brusreduceras av hårdvara i miljonklassen under samma pass. Det finns t o m stöd för att göra det snabbare än ett pass (dvs snabbare än realtid) svindyra bandare kan ha stöd för 2x och 4x hastigheten när man lägger ned videon på disk. Fattigmansmetoden är att använda en mjukvaruencoder som kan analysera strömmen i flera pass. Det kan bli bättre än dom svindyra proffslösningarna - men det tar tid. 0 Citera
Fat Tony Postad 21 mars 2007 Postad 21 mars 2007 skulle vilja lära mig mer om olika pass renderingar. Trodde det bara fanns "2-pass" och tycker det är svårt nog. Den därra cinemacraft kanske inte är helt fel men det är en massa fin inställningar och svårt att mäta kvalite 0 Citera
simonrahnster Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Rubrik ändrad från "4-pass , 6-pass ?" till "När används 4-pass och 6-pass?" 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.