Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har alltid varit fruktansvärt intresserad av multikanal mixning ( dvs DD 5.1 / DTS ).

Behöver nu lite mer information huruvida miljön / omgivningen / uppsättningar etc. i rummet bör vara för att kunna mixa multikanalsljud på rätt sätt.

Frågar detta då jag hört att miljön i en multikanalsmixning studio skall vara helt annorlunda uppsatt jämtemot miljön i ett rum där enbart Stereo / Mono ljud mixas.

Rätta mig gärna om jag har fel ?

Postad

Vad du just bett om är som att be om en tolkning av bibeln.

Det finns flera olika principer att utgå från, exempelvis typ av baksystem, vad för bas-hantering man vill ha, vilket system det ska komprimeras i, m.m m.m, men det finns två saker man kan säga på raken.

Ingen live end/dead end, & se till att hålla dig i mitten av högtalarna så långt det bara går.

Det finns många åsikter om exakt hur man ska hantera flödena, & det skulle ta flera tiotal sidor enbart att gå igenom grunderna här, så vad jag kan rekomendera är att söka på egen hand från nätet & på biblioteket.

Själv har jag lärt mig vad jag vet via kollegor, böcker, tidningar, direkt från diverse tillverkare, & en jävla massa trial and error.

Var kritisk med vad folk säger bara. Många har åsikter men få har kunskap...

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...