neolit Postad 18 mars 2007 Postad 18 mars 2007 När jag skulle inviga min köpta Adobe Premiere Elements 3 genom att redigera min broders bröllop som slutresultatet blev 2,5 timma, blev jag så besviken som man bara kan bli. Jag fick se att bilden hackade precis hela tiden och menyn fungerade heller inte så bra. Så ringer jag Adobe support och frågar Deras svar; "Om du renderar 2,5 timmas lång filmfil behöver du motsvarande 2,5 GB ram minne för att det ska bli bra". Jag redigerade och renderade med en 1GB ram. Kan detta stämma att man behöver så mycket ram för så lång filmfil) 0 Citera
Rogge Postad 18 mars 2007 Postad 18 mars 2007 Nej, du behöver inte 2.5 GB RAM för att kunna rendera ut 2.5 timmar film. Mängden RAM påverkar inte kvaliteten alls. Varför bilden hackar samt varför menyn inte fungerar går inte att svara på utan mer information från dig ang det project du jobbat med. 0 Citera
neolit Postad 18 mars 2007 Författare Postad 18 mars 2007 Varför bilden hackar samt varför menyn inte fungerar går inte att svara på utan mer information från dig ang det project du jobbat med. Det påverkar alltså inte? Hmm, konstigt. Vad behöver du för mer info för att kunna svara på mer? vh/ Neo 0 Citera
Rogge Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 Vad behöver du för mer info för att kunna svara på mer? Tex varifrån filmen kommer, från DV-kamera eller annan kamera. Hur filmen fångades, vilket program, USB eller Firewire. Dina Project Settings i Elements. Om filmen på 2.5 timmar är uppdelad på en, två eller flera DVD-skivor. Var gjorde du DVD'n, i Elements eller i ett annat program? Hur renderade du ut filmen och vilka inställningar använde du? 0 Citera
neolit Postad 19 mars 2007 Författare Postad 19 mars 2007 Tex varifrån filmen kommer, från DV-kamera eller annan kamera. Hur filmen fångades, vilket program, USB eller Firewire. Dina Project Settings i Elements. Om filmen på 2.5 timmar är uppdelad på en, två eller flera DVD-skivor. Var gjorde du DVD'n, i Elements eller i ett annat program? Hur renderade du ut filmen och vilka inställningar använde du? Ja, jag ska försöka svara på de frågor som jag kan. Filmen kom från en DV- kamra. Filmen fångades med hjälp av Adobe Premiere Elements 3 och via FireWire Vad jag kan minas, ändrade jag inte på något som skulle vara av betydelse. Jag såg bara till att det skulle vara rätt inställd (dvs. PAL). Filmen bränndes med hjälp av (ovan) program i en enda DVD- skiva. Jag valde inte några renderingsinställningar. Tog inga aktiva valmöjligheter vad gäller detta. 0 Citera
Rogge Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Ja, jag ska försöka svara på de frågor som jag kan. Filmen kom från en DV- kamra. Filmen fångades med hjälp av Adobe Premiere Elements 3 och via FireWire Vad jag kan minas, ändrade jag inte på något som skulle vara av betydelse. Jag såg bara till att det skulle vara rätt inställd (dvs. PAL). Filmen bränndes med hjälp av (ovan) program i en enda DVD- skiva. Jag valde inte några renderingsinställningar. Tog inga aktiva valmöjligheter vad gäller detta. Då hade jag gjort en kopia på det project jag jobbat med och öppnat kopian och kortat ner filmen till ca 30 minuter och bränt en DVD av det för att se hur det ser ut när filmen inte är så lång. 150 minuter på en DVD ser inte så bra ut och jag tror att det är felet ligger med hackande film. Det är iaf värt att pröva. Att menyn inte fungera tror jag beror på att du gjort fel, beronde på vad som menas med "...menyn fungerade heller inte så bra". Använd en kopia, då är det bara att ta bort allt efter 30 minuter i ett svep utan att behöva vara rädd för att man förstör något. :) 0 Citera
Fat Tony Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Nej, du behöver inte 2.5 GB RAM för att kunna rendera ut 2.5 timmar film. Mängden RAM påverkar inte kvaliteten alls. Varför bilden hackar samt varför menyn inte fungerar går inte att svara på utan mer information från dig ang det project du jobbat med. det mesta hamnar i RAM minnet när man rederar. när jag rederar till exempel så är jag uppe i 1,7 gb RAM minnet. Filmen var inte heller så jätte stor. Du kan väll gissa dig fram vad som händer om man det inte finns tillräkligt. Som ett test kan du med bröllops filmen pröva endast redera 1min och se vad som händer då? 0 Citera
neolit Postad 20 mars 2007 Författare Postad 20 mars 2007 Det verkar som att felet ligger just i att filmen är för lång helt enkelt. Lite konstigt att "experten" från Adobe sa till mig att jag behövde mycket mer minne för att rendera den mängd film som jag renderade med min 1Gigar-minne. Hur som helst ska jag försöka nu att förkorta den. Problemet är att jag vill inte gärna ha filmen på två DVD-skivor (med tanke på den tjocka släkten som jag har lovat att skicka bröllopet i form av DVD). Men jag får nog fixa det så. Nu är jag lite osäker om DVD9 skulle ge bättre resultat. Men, om det handlar om minne, så tror jag inte att det hade blivit bättre. Däremot om det handlar om utrymme, så kommer skillnaden säkert att märkas. Det är bara det att DVD9-skivorna kostar så mycket. 0 Citera
Rogge Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 det mesta hamnar i RAM minnet när man rederar. när jag rederar till exempel så är jag uppe i 1,7 gb RAM minnet. Filmen var inte heller så jätte stor. Du kan väll gissa dig fram vad som händer om man det inte finns tillräkligt. Fat Tony, du har fått det om bakfoten. Du kan rendera ut en film som är tio timmar lång på en dator med 512MB RAM installerat utan att det påverkar kvaliteten ett dugg. Du skriver att du rederar filmen och då kanske det har betydelse, men om vi pratar om rendering och då har inte minnet någon inverkan på slutkvaliteten. :) ;) 0 Citera
neolit Postad 21 mars 2007 Författare Postad 21 mars 2007 Jag får testa olika alternativ då. Vad jag kommer ihåg sa den killen från Adobe att datorn, medan den renderar filmen, tar hand om hela filmen på en gång och då måste det finnas tillräkligt med minne. Det blir lite svårt att förklara här, och jag kommer inte riktigt ihåg hur han resonerade, men så sa han i alla fall; 1 Gig för en timma- lång rendering. 0 Citera
Max_H Postad 21 mars 2007 Postad 21 mars 2007 Mer minne = Mer frames kan behandlas samtidigt och därmed går renderingen fortare. Det kan också innebära en mindre risk för Out Of Memory problem. Men som Rogge sa, det blir ingen skillnad på kvaliteten. Neolit: Skickade ett PM. /Max 0 Citera
neolit Postad 22 mars 2007 Författare Postad 22 mars 2007 Nu har jag blivit relativt klok på det hela. Tack för all hjälp! Neo 0 Citera
Fat Tony Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Fat Tony, du har fått det om bakfoten. Du kan rendera ut en film som är tio timmar lång på en dator med 512MB RAM installerat utan att det påverkar kvaliteten ett dugg. Du skriver att du rederar filmen och då kanske det har betydelse, men om vi pratar om rendering och då har inte minnet någon inverkan på slutkvaliteten. :) ;) Nu fattar jag inte vad är skilanden mellan rederar och redering. jag håller med dig om att man kan kanske redera långa filmer med 512mb men 2gb skaddar inte om man ska arbeta med videoredigering 0 Citera
Rogge Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Nu fattar jag inte vad är skilanden mellan rederar och redering. Vad jag ville få fram var att det finns inget inom videoredigering som heter redera, rederar eller redering. Det heter rendera, renderar eller rendering. :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.