Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ok, alla redigeringsproffs. Jag ska köpa en bärbar dator som främst (bara) ska var till för att redigera och producera DVD-produktioner på. Budgeten för datorn är 20-25 tusen om det så behövs. Har ni några bra tips på modeller som ni använder? (ej MAC, har inget mot MAC men nu är det PC som gäller) Jobbar i Pinnacle Studio 9 eller Adobe Premiere.

Jag tror att jag är ganska klar över vilka specifikationer den ska ha i form av RAM (2048MB) , processor (Core 2 Duo) och så, MEN det stora tankenöten är hårddisken.

Helst vill jag ha en med 7200 RPM hårddisk, som jag tänker mig är mycket snabbare och smidigare att jobba med för just filmredigering. Finns det bärbara med 7200-hårdiskar? Och vad är era erfarenheter, räcker utrymmet (oftast 80-129 GB) till?

Har pratat med två stora dataförsäljare och svaren från dem (Komplett & Inwarehouse) är att de inte har bärbara med 7200-hårddiskar. Likaså hittar jag ingen 7200RPM-modell hos DELL.

Ska jag nöja mig med 5400 RPM och spara 5-10 000 kronor. Kanske är det inte så stor skillnad?

Tacksam för svar.

Postad

Inga konkreta modellförslag från mig, men för all form av användning som inbegriper stora mängder media så är 7200 i princip nödvändigt. Med en laptop är du ofta ganska begränsad vad gäller den interna disken (utrymme är, som bekant, viktigt). Det kan med andra ord vara läge att räkna med att köpa till en extern disk av bra kvalitet - FW-disk att rekommendera med genomförsport, men gärna med USB2 som alternativkontakt, så att du kan använda FW-porten till att tanka från kamera även om genomföringen skulle strula...

Mina erfarenheter av bärbara PC-burkar är goda för IBM och HP / Compaq och mindre goda för Dell. Sony's Vaio är tänkta att agera mediastationer, men om det innebär att de är bättre / sämre än andra burkar vet jag inte; jag skulle dock undvika alla maskiner med Windows Media Center operativ. Sedan tror jag, iofs., att i princip alla leverantörer numera säljer sina maskiner med Vista alternativt gratis uppdatering till Vista.

Lite mer kött på benen i alla fall?

//Petter

Postad

Hej,

Jodå det finns visst hårdiskar till laptops m 7200 rmp, och jag tycker inte heller att de är särskilt dyra. Hitachi brukar ju göra skapliga diskar. Tex 100 gb här:

http://www.microstore.se/Category?categoryId=53477393&categoryName=H%C3%A5rddiskar/SATA%202.5

Nu tycker nog fler med mig att du bör ha minst en dedikerad disk för video och alltså inte samma som systemet ligger på. Det finns olika sätt att lösa detta på, antingen köper du en laptop med möjlighet för 2 diskar - dessa finns. Eller så kör du på firewire eller high-speed USB2 diskar. Firewire är nog säkrast. Då dyker kanske proplem nr 2 upp. Oftast har laptops bara 1 firewireutgång vilket innebär om du vill ha realtids uppspelning via DV-kameran upp till en monitor så har du redan ockupperat denna utgång. Lösning på detta kan vara att köpa ett firewirekort (gärna med Texas Instrument som chipset..).

Är det kortare projekt så har tex Lacies USB2 diskar fungerat för mig.

Om du vill ha snabba hårdiskar från start i din laptop så tror jag du får custom beställa dessa, typ DELL, Zepto eller något.

Lycka till!

Mvh

Anders

Postad

Tackar för informationen. Då ska jag leta efter en 7200 RPM HD och om det går, dubbla hårddiskar. Annars en extern via Firewire. Låter som en dyr burk, får lägga på det på priset på filmerna. (som färdigredigerade ligger mellan 50-90 minuter)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...