Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vad säger ni som testat båda?

Jag har tänkt att skaffa en extra mic till mitt nyförvärv, en Canon XM2 och behöver råd. Användningsområdet är varierat men ska funka som en allround-mic. Jag tycker den inbyggda micken är bra på xm2:an men det surrar alldeles för mycket kring motor, videotrumma, zoom mm som tas upp på tok för mycket av denna mic.

Jag har tidigare hört mycket positivt kring Röde VideoMic (mono) men när jag själv lyssnade på den idag så tyckte jag att den var mycket ojämn i frekvensgången. Ska jag vara lite drastisk så tyckte jag att den lät "burkigt" och saknade "fräs" i övre mellanregistret och diskantregistret. (typ 4k till 12k). Sedan "tappade" den mycket karaktär och volym om jag gick längre än 1,5 meter ifrån kameran. Jag stod då rakt framför micken.

Är det så att den är designad på detta vis (preparerad frekvensmässigt) för att eliminera lite brus och brum ifrån kameran? Vad är i så fall vinsten? Kan man inte lika gärna använda micken som finns på xm2:an och med mycket smala filter i post dra ner på de jobbigaste missljuden ifrån kameran. Jag har även svårt att tänka mig att den lilla shock-mounten skulle hjälpa till så mycket annat än möjligtvis lite fummel kring handtaget.

Hur är det då med NTG-2? Är detta en avsevärt mycket bättre mic? Är det värt med nästan 1,5 gånger så högt pris? Och tar den upp mycket ljud ifrån kameran? Har den längre räckvidd framåt men inte åt sidan eller bakåt? Jag letar efter en mick som kan ta upp ljud bra även om avståndet är lite (för) långt, men samtidigt inte ta upp kamerans missljud... (lite smått omöjligt eller..?)

Jag är naturligtvis införstådd med att all mickning bör ske så nära ljudkällan som möjligt och så långt bort ifrån kameran osv, plus Boom-alternativ mm, men det är inte riktigt det jag undrar över just nu..

Jag letar efter något bra som är värt pengarna och som kan monteras på kameran, samt kan fungera som en allround-mick i största allmänhet.

Några synpunkter någon som redan har erfarenhet av dessa mickar?

Med vänliga hälsningar

Anders

Postad

Du säger det ju i princip själv, så länge du ska ha miken på kameran så kommer du ta in kameraljud också. Lyckas du bygga bort stomljuden med diverse upphängningar så är du ändå för nära kameran rent akustiskt. Jag hade inte lagt så mycket pengar på en mik om jag ändå tänkt ha den på kameran. Sen att du får "dåligt ljud" när du är 1,5m ifrån är inte så konstigt, vill du få närhet på det avståndet behöver du en mycket mer riktad mik, men oftast går det att lösa med rum och akustik så även det avståndet funkar (om bilden är lika stor vill säga). Vill du ha närhet på ljudet på alla bilder är det myggor eller eftersynk som gäller. Om det inte går att lösa med gömda mikar etc.

När det gäller ljudmässigt har jag inte provat någon av mikarna, men skulle jag köpa en allroundmik som jag även vill kunna ha på bom hade jag satsat på ntv-1an eller 2-an om man nu inte har phantommatning, för det är väl bara det som skiljer dom om jag inte minns fel? (batteri på 2an?). Har ändå hört endel källor som tycker ntg-1an är bra.

Postad

Batteridriften är det som skiljer vad jag vet.

en att du får "dåligt ljud" när du är 1,5m ifrån är inte så konstigt, vill du få närhet på det avståndet behöver du en mycket mer riktad mik, men oftast går det att lösa med rum och akustik så även det avståndet funkar (om bilden är lika stor vill säga).

Hur menar du att det går att lösa med rum och akustik? Och vad är det för mik du tänker på?

Anders

Postad
Batteridriften är det som skiljer vad jag vet.

Hur menar du att det går att lösa med rum och akustik? Och vad är det för mik du tänker på?

Anders

Alltså är du i ett rum där det är mycket reflexer så har du ju mindre skillnad mellan direktljudet och reflexerna, dvs du hör rummet mer och det låter som du är längre ifrån. Om du dämpar upp rummet med filtar, mattor etc så det inte studsar så mycket så får du mer volymskillnad mellan direktljudet och reflexerna eftersom det inte reflekteras så mycket, och du får därmed mer närhet.

Ju mer riktad en mik är, dvs filtrerar bort ljud från sidorna, desto mer direktljud får du och desto mindre reflexer från sidorna, och desto mer närhet. Men ska du få BRA närhet på längre än två meter får du ha en lång mik, tex mkh-70 eller mkh-816 som. 70an kan man bomma med men 816 är värre, mer nåt man håller i handen och kör med på långa avstånd. Men behöver du vara 2m ifrån så är ju ofta bilden så stor också, och då gör det inte något att det inte hörs supernära.

Postad

Well, den är inte direkt designad för att gå runt sånna saker (kameraljud etc), utan mera bara dålig.

NTG-2 däremot är inte dum alls!

Den är fortfarande inte lika bra på avstånd som exempelvis Sennheiser k6 med dito rifle-kasel, men för sina pengar så är det få saker som slår den :-)

816 går utmärkt att bomma med, man måste bara vara lite försiktigare & den är inte precis till för närmickning.

Postad

Det lutar nog mot en NTG-2 i alla fall. Jag söker i första hand en mik som jag kan mounta direkt på kameran.

Användningsområde är 80% inomhus-scener (dialoger och akustiska konserter - Kammarmusik, klassisk musik, jazz)

För detta kanske NT3:an eller stereo varianten NT4 bättre? Men dessa verkar klumpiga eller svåra att montera på kameran. Vid konsert-tillfällen får det nog bli stativ i lokalen och in i en mixer och därefter till kameran... Jag vet inte. Problemet med XM-2:an är den obalanserade mini-tele ingången. Så därför undrar jag:

Vad blir den smidigaste (för en one-man-show) lösningen SAMT den mest brusfria varianten:

(Med smidighet menar jag lätt och snabb uppriggning, eventuell rörelsefrihet för mig om jag skippar kamerastativ, snabba improviserade inspelningar- intervjuer mm)

1) Beachtek DXA-8 (pga fantommatning + gainmöjligheter SAMT limiter) för att överhuvudtaget göra det möjligt för 1 ensam man att filma och samtidigt få ett schysst ljud. Mickar: NTG-2 in i Beachtek alternativt NT3.

2) "Renare" XLR-adapter typ DXA-4p, och därmed begränsning till endast batteridrivna mickar. Problemen här är kanske att det blir mer brusigt att använda mer gain på kameran (inte bra..) pga avsaknaden av gain i DXA-4p.. Samt den stora (inbillar jag mig) nackdelen att riskera dynamiska konserter, eller kontrasten mellan musik och applåder gör att ljudet kommer att "klippa" här och där och i värsta fall inte kunna användas på grund av att limiter saknas.

3) Separata micpreampar (ev med inbyggd limiter,) fästa på stativ eller bälte, och strunta i beachteck och köra obalanserat in direkt in i kameran. Finns det några sådana vettiga pris/prestandamässigt? Riskerar väl kanske för störningar från mobiltelefoner mm.

4) Billigare fieldrecorders modell budget: Edirol R-09, Microtrack

5) Andra förslag?

Tyvärr tillåter inte min budget att införskaffa Sound Devices 702, mixpre, Marantz, Fostex... eller likande godis jag egentligen vill ha...

Jag måste bara finna en bra budget lösning för mickarna NTG-2 eller NT3 som dessvärre inte heller dessa är inköpta än...

Så vad har ni erfarna ljudkonstnärer för lösningar till XM2:an, med min budget och krav på någorlunda brusfritt bra ljud där prislappen inte får överstiga 5000 kr...

Mvh

Anders

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...