Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Ny här på forumet och ett par frågor om både ljud och grafikkort.

Håller på att sätta ihop en redigeringsburk som bäst och försöker nu lista ut vad jag ska ha för grafikkort. Jag har sökt runt lite här på forumet bland trådarna men jag blir inte speciellt mycke klokare känns det som.

Jag redigerar i PP och AfterFX samt endel i Lightwave.

Prisklass på kortet vettetusan, men runt 5000, får man något för det?

Finns det något vettigt för mindre än det, runt 2-3000? Obeservera att jag har noll koll på grafikkort.

Jag har 2 skärmar och skulle vara ännu trevligare om jag kunde köra ut på en 3´e skärm eller referensmonitor, är det lika med ett dualkort plus tv-out?

Ljudkort, mest för att kunna spela in speakerröst. Funkar även dom billgaste korten bra (för en glad amatör) eller måste man ge sig på dyrare varianter för att få ut någon kvalitet?

Vore jättetacksam för svar då jag har jättedåligt koll på detta.

Postad

Nog bättre att kolla på ngt Lightwave-forum. PPro och AE köper det mesta av det modernare nVidia-släktet men det kan säkert vara betydligt mer problematiskt i ett 3D program.

Max

Postad
Nog bättre att kolla på ngt Lightwave-forum. PPro och AE köper det mesta av det modernare nVidia-släktet men det kan säkert vara betydligt mer problematiskt i ett 3D program.

Max

tack för svaret!

Hm, okej men om vi bortser Lightwave. PP och Afterfx används huvudsakligen.

Hur viktigt, eller rättare sagt i vilken ordning kommer kraven?

Den processor jag kikat på till nya datorn är en Intel Dual core 2 (2.4 GHz) 4 mb.

Det grafikkort jag har nu är ett gammalt Nvidia Quadro 4 750 GLX 128 mb.

Funkar detta kort, och kanske satsa på ännu mer processor? Jag vet inte riktigt om jag har förstått hur viktigt grafikkortet är till dessa applikationer (jag är en noob!:)) och/eller är det processorkraft som unyttjas till största del?

Vore trevligt att få någon som kan reda ut det då det verkar vara flera här som undrar liknande.

För mig är ju frågan, ska jag behålla mitt nuvarande grafikkort och kanske istället ta en ännu rappare processor eller bör jag satsa på ett nytt grafikkort då jag lika köper allt annat nytt, så grejjerna hänger med.

Postad

Ditt gamla kort lär väl vara ett AGP-kort och passar därmed inte i den nya burken. Jag skulle köra ett GeForce FX7600GT eller bättre. Lite beroende på om du möjligen funderar på att skaffa Magic Bullet 4 Editors som drar grym nytta av grafikkortet. Dubbla DVI är ju heller aldrig trist.

Vill man ha dubbla utgångar plus TV ut för videoredigering är väl (?) Matrox Parhelia enda alternativet men deras OpenGL suger rätt fett.

I övrigt rätt processorval och allt mindre än 2Gb i ram går bort. Win XP klarar i 32-bit version inte att utnyttja mer än 3Gb så mer än det behövs inte.

Om ngt spelande sker på samma burk (vilket i dagsläget väldigt sällan ger problem - åtminstone inte här) så skulle väl jag i alla fall skaffa ett GeForce 8800-någonting om man ändå köper en fet burk. AE och PPro drar i dagens versioner inte så stor nytta av dem (och för DirectX 10 spelar det ingen roll alls) men man vet ju aldrig.

/Max

Postad
Ditt gamla kort lär väl vara ett AGP-kort och passar därmed inte i den nya burken. Jag skulle köra ett GeForce FX7600GT eller bättre. Lite beroende på om du möjligen funderar på att skaffa Magic Bullet 4 Editors som drar grym nytta av grafikkortet. Dubbla DVI är ju heller aldrig trist.

Vill man ha dubbla utgångar plus TV ut för videoredigering är väl (?) Matrox Parhelia enda alternativet men deras OpenGL suger rätt fett.

I övrigt rätt processorval och allt mindre än 2Gb i ram går bort. Win XP klarar i 32-bit version inte att utnyttja mer än 3Gb så mer än det behövs inte.

Om ngt spelande sker på samma burk (vilket i dagsläget väldigt sällan ger problem - åtminstone inte här) så skulle väl jag i alla fall skaffa ett GeForce 8800-någonting om man ändå köper en fet burk. AE och PPro drar i dagens versioner inte så stor nytta av dem (och för DirectX 10 spelar det ingen roll alls) men man vet ju aldrig.

/Max

rackarns du verkar ju vara kungen!

Jopps, blev 3 Gb ram.

Kortet som jag plockat ihop till datorn nu är i dagsläget ett:

Leadtek WinFast PX 8800 GTS TDH 2xDVI, HDTV 320MB, något du rekomenderar?

Tack för ett kanonsvar!

EDIT: ops, såg ju att det var just det kortet du rekomenderade:)

Men, hade kortet haft tv-out hade man inte kunnat köra referensmonitor på det då?

Postad
rackarns du verkar ju vara kungen!

Jopps, blev 3 Gb ram.

Kortet som jag plockat ihop till datorn nu är i dagsläget ett:

Leadtek WinFast PX 8800 GTS TDH 2xDVI, HDTV 320MB, något du rekomenderar?

Tack för ett kanonsvar!

EDIT: ops, såg ju att det var just det kortet du rekomenderade:)

Men, hade kortet haft tv-out hade man inte kunnat köra referensmonitor på det då?

Officiellt som HDV-monitor matning, ej som DV (men en del verkar få det att fungera ändå). DV blir iaf bäst om man kör via firewire och en kamera/konverter.

Ang rekommendationen är väl enda kommentaren att leveransen helst bör ske hem till mig istället... ;)

/Max

Postad

"DV blir iaf bäst om man kör via firewire och en kamera/konverter"

kan du förklara det där närmare?:)

Sen det här med ljudkort. Funkar ett integrerat kort? (neeeeee).

Kommer inte ihåg vad ljudkortet heter som vi lade till, men kostade runt 1500 kr.

Dock har jag inte hunnit ta reda på allt för mycket om det heller, men har du något generellt tips så hojta gärna till. Ska ju funka att spela in speakerröst, dock vet jag inte om jag är helt fel ute då?

Filmar med en vx2000 om det skulle vara utav nytta i frågan:)

Postad

Du skickar ut videosignalen från FW-porten till en kamera eller en DV > Analog konverter för att kunna se bilden på en TV. Din VX2000-kamera fungerar utmärkt för detta (har en själv).

Jag är ingen världsmästare på ljudkort men det finns ju flera här på forumet som är grymma. Jag har själv ett Terratec eftersom det var billigt (ca 600:-), har ASIO-stöd (ett krav för 5.1) och mycket lågt brus. En variant kunde ju varit att spela in speaker på kameran men VX2000 har ju rätt kass ljud så...

/Max

Postad
Du skickar ut videosignalen från FW-porten till en kamera eller en DV > Analog konverter för att kunna se bilden på en TV. Din VX2000-kamera fungerar utmärkt för detta (har en själv).

/Max

Tack igen för ett snabbt svar Max!

Enda är ju att det är lite tjorvigt känns det som att köra ut filmen den vägen.

Hade varit grymt skönt att kunna förhandsgranska filmen på en bra CRTskärm allt eftersom man redigerar.

Som du beskriver måste man ju exportera hela filmen / sekvensen till kameran och sedan förhandsgranska, om jag förstod rätt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...