Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hello guys and gals!

På temat: irriterande problem som man inte vill ha och som världens bästa filmcommunity KANSKE kan lösa, ger vi idag en specialföreställning av "överdriven lagg och förbannat tyst" i After Effects 7.0 Pro.

Till att börja med; jag inser att de här frågorna kan vara näst intill omöjliga att besvara utan att sitta framför min dator och gå igenom alla inställnignar i detalj, men jag försöker i alla fall. Nån KAN ju ha en cool idé! Eller åtminstone tala om för mig att allt är helt normalt

:-P

Jag kör Premiere Pro 2.0 och AE 7.0 Pro. Min burk är ett hopplock, en AMD 3500+ med 1024 RAM, systemdisken är en hyggligt snabb IDE-disk och alla filmklipp ligger på en ny, fräsch SATA2-disk. Jag har ett videokort i datorn (GEF4 7600 GT, 256 MB) och kör mitt filmredigerinsljud genom onboardljudkortet. Därtill har jag ett DIGI002-ljudkort som sitter i FW, men som jag hittills underlåtit att blanda in i video (varför göra det krångligare än man måste, va?).

Jag har två problem:

1. Att titta på mitt arbete i AE går VANSINNIGT hackigt! Det tar en löjlig tid att rendera det ens för RAM-preview. Detta gäller i princip oavsett vad jag gör för något, även på ickebearbetad film. Laggar galet.

2. Jag har inget ljud annat än i förrenderad film (läs: RAM-preview) som bäst, vilket blir en "issue" när jag sitter och ska försöka tajma bilder, effekter och övergångar till musik. RÄTT svårt att finjustera när man inte har nåt ljud annat än efter att man renderat...

I Premiere Pro har jag noll problem av det här slaget. Jag kan se allt jag gör / gjort i realtid, även med flera samtidiga med olika transparens, övergångar och enklare effekter. Ljudet rullar klockrent både framåt, bakåt, i scrub osv.

Jag är medveten om att det är två helt olika program, men funkar de verkligen så olika att det här är helt normalt? Är de tnågot jag borde ge mig på i inställningarna till AE? Eller ska jag uppgradera hårdvaran och isf. i vilken ordning? Kommer jag någonsin att kunna redigera med ljud i själva redigeringen av AE?

Kärlek! Och tack på förhand.

//Petter

Postad

Munthe: Grrr!

;-)

Andra frågan då, om lag? Är det min burk som är för klen, tror ni? Eller kan jag få ner laggen så att det rullar någorlunda normalt..?

//Petter

Postad

Anledningen till att AE funkar så är för att det är gjort för att jobba med en massa olika källor blandade i samma timeline. Inte bara PSD-filer och okomprimerade videokällor (och komprimerade) utan också adjustmentlayers och pre-compar. Det finns inga CPU/GPUer som är så snabba i dagsläget att dom skulle kunna rulla en normal AE comp med effekter i 16 eller 32 bpc i realtid - därför är det heller ingen som brytt sig om att skriva för den funktionen.

Med Premiere Pro är det annorlunda. Där är programmet skrivet för att redigera en viss typ av format med dedikerad hårdvara (DV eller beyond).

Det finns idag inga realtidscompositors i After Effects prisklass på marknaden (om man inte räknar GPU-baserade enklare hybrider typ Apples Motion). Combustion, AE, Shake, DFX+ osv - ingen av dom spelar någonting i realtid som en NLE skulle göra.

• 3 veckor senare...
Postad

Mmm, och man kan "droppa" markörer under preview för att identifiera viktiga skeenden. Det GÅR dessutom att scrubba med ljud, men man får själv aktivera det genom att håla ned en tangent (såg jag i en tutorial häromdagen) - kommer dock inte ihåg vilken / vilka tangenter det var.

//Petter

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...