Gå till innehåll

Guider Komprimeringshjälp


DiVus

Recommended Posts

Nu är det så att jag har letat efter schysta guider för hur man bäst komprimerar filmer till små filer som man främst kan ha på datorn, eller uploada på internet, med bra kvalitét. Jag är ganska newb på det här, men jag känner till att det hjälper att ha bra kvalité på filmen till att börja med. Men sen efter det vet jag inte så mycket mer än att ta en bra codec och komprimera.

Dock så blir mina filer väldigt stora.

 

Min senaste film t.ex. låg på 17mb/min, medan andra ligger på som mest 10mb/min. Jag är som sagt newb och har ingen aning om vad jag gör fel och behöver verkligen läsa på om hur codecs och dylikt fungerar.

Jag har varit på http://www.doom9.org/ och kikat, men som jag förstår så koncentrerar sig den sidan främst på dvd-rips och liknande komprimering.

 

Om ni har tips till länkar och guider där man får lära sig vad som behövs för att göra en film storleksmässigt liten, men med riktigt bra kvalité, så kör hårt (och nu menar jag verkligen allt från inspelning till komprimering)

tack på förhand, och ledsen om ämnet varit på tal förut =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här posten förtjänar att bumpas! Kan vi inte försöka slå våra surfhjärnor ihop och försöka få till en lista med guider som kan spikas här, precis som AE-guiderna i Postforumet? Vilken codec som är bra till vad och hur man ska ratta den är onekligen en av de vanligast återkommande frågorna och jag fattar själv mindre än hälften av vad jag egentligen gör...

 

Någon som sitter på en guide eller ett par?

 

//Petter

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...