Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Ska Thailand och kanske köpa en HDV kamera där om jag hittar någon.

Funderar på en kamera som exempel Canon HV-10 men har redan en Canon xm2 så min fråga är om HV-10:an ger bättre bild än xm2:an?

Vilken av dem ger bäst bilkvalite?

/Jesper

Postad

När ska du till Thailand? Efterföljaren HV20 är ju ute i butikerna inom kort.

Ska materialet sluta på SD så tycker jag personligen att HD nerskalat till SD ser bättre ut än bilden från en XM2. HV10 och HV20 har bara 1 CMOS-chip och din XM2 har 3CCD så jag antar att färgerna återges bättre med din XM2.

XM2 är förmodligen också bättre i dåligt ljus och har bättre manuella kontroller än HV10/HV20.

Det beror nog lite på vad du vill. Vill du ha HDV som ett komplement till din XM2 så är HV10 en sjujäkla bra kamera för pengarna och den kommande HV20 kommer att bjuda på lite mer finesser som gör den mer lämplig för filmskapande än HV10.

Postad

Tack för svaret.

Ska till Thailand i slutet av mars. Meningen med att köpa en HDVkamera är mer att jag vill testa att redigera HD och kolla skillnaden mellan DV och HD så den ska inte användas för filminspelning. Kanske mer ska användas till bakomkameran.:P

Postad

Då blir HV10/HV20 perfekt för dig tror jag.

Bildkvaliteten är annars fullt kapabel till att göra film med också men i det avseendet stupar den som sagt på manuella kontroller eftersom de inte är lika självklara som på semipro-kameror.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...