Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

tja. kanske inte finns så många med erfarenhet utav just detta här men testar ändå. är det någon som har testat att köra en xl2a eller xl h1a med ef-adapter och ef objektiv och jämfört det mot en mini35 typ letus35 eller liknande och kan berätta lite om skillnaderna? kan man få schyssta bilder med ef-adapter och ef-optik eller blir det bättre med en letus?

• 2 veckor senare...
Postad
tja. kanske inte finns så många med erfarenhet utav just detta här men testar ändå. är det någon som har testat att köra en xl2a eller xl h1a med ef-adapter och ef objektiv och jämfört det mot en mini35 typ letus35 eller liknande och kan berätta lite om skillnaderna? kan man få schyssta bilder med ef-adapter och ef-optik eller blir det bättre med en letus?

Det är en jävla skillnad. Med 35-adaptern bibehåller du linsens brännvid men med EF-adaptern transformeras linsens brännvidd brutalt då du fortfarande jobbar med samma chip i kameran. Detta innebär att det filmlika skärpeljupet inte alls koms åt med EF-adaptern. Samma chip i kameran används ju självklart även när du har på en 35-adapter men där filmar man ju en mattskiva som har samma storlek som chippet skulle haft i en 35 mm filmkamera, om den var digital det vill säga. Därav skillnaden.

Sen lär nog dock bildkvallen bli grymt mycket bättre med EF-adaptern än med en billig 35-adapter som Letus. Men det är ju en annan historia.

Postad

Hej!

Kör själv med EF adapter till en XL2 därtill bla ett Sigma 50-500mm, till saken hör att jag filmar naturfilm! med EF adaptern på får du en omräkningsfaktor på 7,2x om du kör i 16:9 och om jag inte minns fel 9,6X om du kör i 4:3.

Alltså kanon till Naturfilm! Däremot om man ska köra spelfilm vet jag att många kör med XL2 och tex Letus men mer om detta kan du söka på Dv infonet! Lycka till KDA

Postad

Sen lär nog dock bildkvallen bli grymt mycket bättre med EF-adaptern än med en billig 35-adapter som Letus. Men det är ju en annan historia.

När du säger att det blir bättre bildkvalitet än med en billig adapter som Letus menar du då att det finns dyrare mini35-adaptrar som lyckas bibehålla en högre bildkvalitet?

Postad

p+s techniks mini 35 verkar hålla en bra kvailtet men den kostar bortåt en 100 lök så den e inte ens ett alternativ annat än att hyra. men jag har sett riktigt grymma resultat med den. det hänger väl mycket på optiken med

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...