Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej sitter och planerar för en film inspelning som kommer att ske någon gång i Mars. Jag undrar hur svårt det är att göra ett ärr som ska försvinna medan det är i bild.? och vilket program, länka till Tutorials(Helst i något grattis program)

Hur är det med upphovsrätt om jag använder en trettio dagars trial version? får jag fortfarande använda scenen i filmen? Har använt Ae förut, men extremt lite.

Vet att jag inte behöver visa när ärret försvinner men tycker att det skulle vara roligt att testa några special effekter.

MVH Markus

Postad

Detta kan låta lite amatörmässigt, men nu kommer jag med mina i-värsta-fall-idéer-lösningar!

Kan du inte filma personen först med ärret och sedan utan och sedan tona bort det, om han står ganska still? Det borde gå om kameran är helt still! :D

Lycka till och hoppas att du kommer på något bättre!

Postad

Nja skulle helst vilja att det börjar försvinna från tex höger mot vänster. men i vilket program tonar man bort det i så fall och hur? har du en länk till någon tutorial eller liknande? Tack:)

Postad

Toningar är ganska enkla och handlar om att ställa in hur genomskinligt ett klipp ska vara, och därigenom "avslöja" ett klipp som ligger under det i tidslinjen. Googla efter Linear wipe för att tona från sida till sida.

För en enkel och "billig" effekt skulle jag gjort på följande sätt:

*Gör (eller hitta en) bild av ett sår som du vill använda.

*Maska bort allt utom såret från bilden

*Applicera såret i Aftereffects med hjälp av effekten "corner pin"

*Skapa en mask med mjuk toning (feather) och animera den så den succesivt täcker över såret och döljer det...

*Lite color correction för att mixa allt och du är klar :-)

För att inte göra svaret för långt så får du hitta de olika metoderna själv (det är så man lär sig *s*).

Börja med att lära dig att skapa masker (masks) och animera dem... Utan den kunskapen är det svårt att göra nånting i AE... Fortsätt sedan med nästa steg så ska du se att du kommer på ett sätt :-)

Hoppas det hjälpte!

/Eric

Postad

Okej ska leta någon tutorial med maskning till AE, går inte att göra på något sätt i FinalCut? Jag har inte AE men vi har Finalcut i skolan så... men får väl ladda hem trettiodagars versionen i värsta fall.

Tack så mycket=)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...