palle Posted April 21, 2004 Posted April 21, 2004 som rubriken frågar, jag har en canon xm-2 som jag filmar med, använder mej av inställningen 16:9. För bara 2veckor sedan var ja i en skatelokal å filmade, då me 16:9 å när ja la in de i fcp så bled de automatiskt i 16:9 format. Men nu när ja gör exakt likadant så blir bilden i 4:3 format, eller i kameran gör den om bilden till 16:9(då blir bilden mer utdragen å man får inte me lika mycket) å sen i datorn så pressar fcp ihop filmklippet så de ser ut som riktigt 16:9. Fattar nån va ja menar? Men nu när ja lägger in 16:9 klipp så görs de itne om å de ser bara flummigt å fult ut! Behöver hjälp eftersom en filminspelning ska äga rum till helgen. Tacksam för ett snabbt svar!!! 0 Quote
orange Posted April 21, 2004 Posted April 21, 2004 Det måste väl vara någon inställning när du tar in i fcp som bestämmer om det ska vara 16:9 eller 4:3... eller förstod kanske inte riktigt..:S 0 Quote
palle Posted April 21, 2004 Author Posted April 21, 2004 ok, vart finns den inställningen, för första gången så blev de 16:9 automatiskt... så därför trodde ja att programmet kännde av att de va inspelat 16:9 eller nåt. Om de finns en sån inställning, vart? 0 Quote
orange Posted April 21, 2004 Posted April 21, 2004 Alltså jag har ingen erfarenhet av FCP eftersom jag aldrig användt det själv :P Men jag har Premiere Pro och det är inte sååå himla stora skillnader vad jag förstått, men i premiere så väljer man format åp hela projektet när man skapar ett nytt projekt.. Det kanske finns liknande i FCP att projektet är 4:3 eller 16:9 (borde det ju var) så titta bland projektinställningarna :) 0 Quote
palle Posted April 21, 2004 Author Posted April 21, 2004 de konstiga e att ett projekt som de blev 16:9 klipp tog vid ett senare tillfälle in 4:3 å ja hade itne ändrat nåt å båda var filmade i 16:9. Tycker de e väldigt skumt!!! tack för svaren iaf=) 0 Quote
JRL Posted April 21, 2004 Posted April 21, 2004 Om man filmar i widescreen i kameran trycker den väl bara ihop bilden? istället för att lägga svart -över- bilden.. Jag har för mig att vi testade det och det såg rätt skumt ut.. Iaf.. Lägg på widescreen i datorn! 0 Quote
palle Posted April 21, 2004 Author Posted April 21, 2004 alltså, på en budget kamera som t.ex NVGS3 så lägger den bara svarta ränder uppe å nere på bilden men själv bilden e ändå i 4:3 format, med en kamera som t.ex xm-2 så, i sökaren gör kameran bilden till 16:9 format, med detta kan man i ett enkalare redigeringsprogram lägga en 16:9 effekt på så att bilden ser ok ut. Med ett prg som fcp så gör programmet om klippet automatiskt(oftast, detta e ju mitt prob) så att de ser snyggt ut. Hoppas du hängde me... hoppas ja itne sa nåt fel heller! 0 Quote
donputto Posted April 22, 2004 Posted April 22, 2004 Hej palle, Jag har filmat med en xm-2 och för att få äkta 16:9 format på en sån kamer så måste man ha (vilket gäller det flesta kamrerna) ett vidvinkels objektiv. Annars blir det bara 4:3 med två svarta streck. Så jag skulle gissa på att du inte filmat i 16:9, där av så kanske du får det problem du har med fcp. Vet inte om detta hjälper dig men hoppas jag kastat lite ljus på problemet. 0 Quote
donputto Posted April 22, 2004 Posted April 22, 2004 Rättelse!!!! Det var en xl1 jag filmade med, därav vet jag ej om mitt resonemag håller för xm-2:an. Ber om ursäkte för min misstolkning. 0 Quote
palle Posted April 22, 2004 Author Posted April 22, 2004 ja ska fixa fram tre bilder tills imorn tror ja, 1 i vanligt 4:3, en i 16:9(det som för mej blir fel) å ett i 16:9 som blir rätt, alla på samma objekt. Om detta kanske gör nån klokare...=) 0 Quote
Recommended Posts