palle Posted April 21, 2004 Share Posted April 21, 2004 som rubriken frågar, jag har en canon xm-2 som jag filmar med, använder mej av inställningen 16:9. För bara 2veckor sedan var ja i en skatelokal å filmade, då me 16:9 å när ja la in de i fcp så bled de automatiskt i 16:9 format. Men nu när ja gör exakt likadant så blir bilden i 4:3 format, eller i kameran gör den om bilden till 16:9(då blir bilden mer utdragen å man får inte me lika mycket) å sen i datorn så pressar fcp ihop filmklippet så de ser ut som riktigt 16:9. Fattar nån va ja menar? Men nu när ja lägger in 16:9 klipp så görs de itne om å de ser bara flummigt å fult ut! Behöver hjälp eftersom en filminspelning ska äga rum till helgen. Tacksam för ett snabbt svar!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted April 21, 2004 Share Posted April 21, 2004 Det måste väl vara någon inställning när du tar in i fcp som bestämmer om det ska vara 16:9 eller 4:3... eller förstod kanske inte riktigt..:S 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palle Posted April 21, 2004 Author Share Posted April 21, 2004 ok, vart finns den inställningen, för första gången så blev de 16:9 automatiskt... så därför trodde ja att programmet kännde av att de va inspelat 16:9 eller nåt. Om de finns en sån inställning, vart? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted April 21, 2004 Share Posted April 21, 2004 Alltså jag har ingen erfarenhet av FCP eftersom jag aldrig användt det själv :P Men jag har Premiere Pro och det är inte sååå himla stora skillnader vad jag förstått, men i premiere så väljer man format åp hela projektet när man skapar ett nytt projekt.. Det kanske finns liknande i FCP att projektet är 4:3 eller 16:9 (borde det ju var) så titta bland projektinställningarna :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palle Posted April 21, 2004 Author Share Posted April 21, 2004 de konstiga e att ett projekt som de blev 16:9 klipp tog vid ett senare tillfälle in 4:3 å ja hade itne ändrat nåt å båda var filmade i 16:9. Tycker de e väldigt skumt!!! tack för svaren iaf=) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JRL Posted April 21, 2004 Share Posted April 21, 2004 Om man filmar i widescreen i kameran trycker den väl bara ihop bilden? istället för att lägga svart -över- bilden.. Jag har för mig att vi testade det och det såg rätt skumt ut.. Iaf.. Lägg på widescreen i datorn! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palle Posted April 21, 2004 Author Share Posted April 21, 2004 alltså, på en budget kamera som t.ex NVGS3 så lägger den bara svarta ränder uppe å nere på bilden men själv bilden e ändå i 4:3 format, med en kamera som t.ex xm-2 så, i sökaren gör kameran bilden till 16:9 format, med detta kan man i ett enkalare redigeringsprogram lägga en 16:9 effekt på så att bilden ser ok ut. Med ett prg som fcp så gör programmet om klippet automatiskt(oftast, detta e ju mitt prob) så att de ser snyggt ut. Hoppas du hängde me... hoppas ja itne sa nåt fel heller! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donputto Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Hej palle, Jag har filmat med en xm-2 och för att få äkta 16:9 format på en sån kamer så måste man ha (vilket gäller det flesta kamrerna) ett vidvinkels objektiv. Annars blir det bara 4:3 med två svarta streck. Så jag skulle gissa på att du inte filmat i 16:9, där av så kanske du får det problem du har med fcp. Vet inte om detta hjälper dig men hoppas jag kastat lite ljus på problemet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donputto Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Rättelse!!!! Det var en xl1 jag filmade med, därav vet jag ej om mitt resonemag håller för xm-2:an. Ber om ursäkte för min misstolkning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palle Posted April 22, 2004 Author Share Posted April 22, 2004 ja ska fixa fram tre bilder tills imorn tror ja, 1 i vanligt 4:3, en i 16:9(det som för mej blir fel) å ett i 16:9 som blir rätt, alla på samma objekt. Om detta kanske gör nån klokare...=) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts