Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag söker någon typ av inspelningsmakapär. Jag vill ha någonting litet, behändigt och enkelt att prata in på. Det kan vara noteringar, en ljuddagbok eller någonting för att spela in en intervju på. Det ska vara litet och lätt att ha med sig överallt.

Tips?

Postad

En diktafon alltså :) Finns en mängd olika i de flesta elektronikaffärer. Smidigast är väl en digital som du kan koppla till datorn via usb tex för att föra över filerna. Du får ingen superkvalite då de flesta endast är anpassade till att just spela in noteringar som man vill kunna snabbt spela in.

Postad
En diktafon alltså :) Finns en mängd olika i de flesta elektronikaffärer. Smidigast är väl en digital som du kan koppla till datorn via usb tex för att föra över filerna. Du får ingen superkvalite då de flesta endast är anpassade till att just spela in noteringar som man vill kunna snabbt spela in.

Kom med ett konkret förslag på en bra produkt!

Postad

Jag tror du ska fokusera mer på mikrofonen än diktafonen om det är intervjuer du vill göra. Det är en sak att prata in egna kommentarer i den inbyggda micken. Ska du plocka upp ljud från en person som du intervjuar så blir det knepigare om du vill kunna gå genom intervjun och uppfatta allt som sägs. Dina öron filtererar lätt bort bakgrundsljud o dylikt, det gör inte den inbyggda micken.

Postad

Jag har aldrig använt diktafoner så jag vet ingen produkt som är bättre än någon annan. Det bästa är väl att be att få prova själv och lyssna i någon affär. Sen håller jag med e93mw också att ska du i huvudsak göra intervjuer som du vill ha någorlunda kvalite på så är inte en diktafon att rekomendera. Då de flesta har en inbyggd mik som är tänkt att vara max 1dm från munnen misstänker jag.

Om du däremot vill ha något lätt litet utan sladdar som du kan ha i fickan och snabbt ta upp för att med ett knapptryck spela in något du kommer på eller ha som "dagljudbok" så hade jag i första hand kollat på diktafoner.

Postad

Hej!

Jag tror på M-audio Microtrack för det du beskriver. Den har en utmärkt "inbyggd" stereomikrofon som är grym för t ex miljöljud och kan även fungera som intervjumic om man inte stör sig på tal i stereo. Microtracken är dessutom filbaserad på compact flash-kort, vilket gör att du inte behöver tanka in materialet till dator i realtid utan det går fort (usb 2.0).

Microtrack kostar i nuläget 3 895 kr. Den har också stor teleingång för en extern mikrofon. En erkänd intervjumikrofon som jag använder är t ex Sennheiser md21 som är dynamisk och stryktålig med bra ljud. Denna kostar dock runt 4 000 kr ny.

Gudd Luck

Stella

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...