Gå till innehåll

ljudkanalerna


orange

Recommended Posts

Jag har previs gjort ett skolprojekt klart som bestod av att vi spelade in ett sorts program :)

 

Iaf så vart ljudet konstigt ibland så jag var tvungen att ta bort det ljudet, men behålla pratet så detta gjorde jag i Adobe Audition med "Noise Reduction" och det lät jättebra på datorn och i min tv, men inte i skolan. Skolan har visserligen lite äldre tv-ápparater, men det som hände var att där jag redigerat (bara ibland) så försvann ljudet... :S

 

Jag har inte direkt förklaring utan gissar bara på att Audition gjort något med ljudet så det inte fungerar i lite äldra tv-apparater, men jag skulle gärna vilja veta hur man kan motverka detta? För att ljudet bara försvinner är inge bra... :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skrev inte hur du visade filmen; om det var från DV eller VHS t.ex. Men om vi antar att du spelar upp filmen på samma sätt både hemma och i skolan, t.ex. direkt från DV-band, så måste det ju vara något som skiljer TV-apparaterna åt. Det kan vara så att ljudet har blivit fasvänt på det sättet att vänstra kanalen är en exakt invertering av den högra. På TV-apparater med stereohögtalare hör man ljudet, men på en mono-TV så mixas de båda kanalerna ihop och resultatet blir total tystnad. Det är inte helt omöjligt att noise reduction-filtret har gjort detta med signalen. Pröva att konvertera ljudet till mono redan i redigeringen och se vad som händer.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Hmmm. Kan det vara tekniskt möjligt att båda kanalerna är identiskt lika i en stereo bild? En noisereduction jobbar ju med höger/vänster kanal separerat.

Även vid fasfel borde det höras ljud..... möjligen något metalliskt och svajjande men ändå höras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väldigt skumt alltihop, men fasvändning var det enda jag kom på som möjlig förklaring.

 

Teknisk möjligt bör det vara, i alla fall på DV och DVD. I broadcast-sammanhang (SECAM är det väl) kan jag tänka mig att det inte går att skapa en perfekt fasvänd signal, men det hör ju inte hit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd alltid så många olika ljudsystem du kan när du mixar!

Kör ALLTID mixen genom mono för att se så att dels allt sitter där det ska & att alla faser är som dom ska.

En perfekt fasvänd signal är inga problem alls, det är så balanseringen fungerar.

Vad jag däremot klurar på är hur du spelat in materialet?

Är rösten i stereo så rekomenderar jag STARK att slänga ena kanalen (INTE mixa samman dom) ifall det vart fel på någon kabel vid inspelningen.

Annars, vad var det för ljud som försvann?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...