Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hopp!

Kom över en söt liten 814az, fick med ett gråfilter (märke kenko) nu undrar jag vad ska man titta efter när man letar fler filter? Finns det något slags universal mått för Canon? Är det något särskilt med just s8 filter? Vad tittar man efter? Hur vet jag att jag får rätt

Vad kan vara bra att ha i filterväg (villka är mest användbara), för ett semiprofs/ s8-utforskare?

Postad

Detta med filter är inget självändmål, utan dessa används då situationen för den film kameran är laddad med inte "stämmer" med rådande situation, och dessa kan vara många.

På sidan http://super8wiki.com/index.php/Canon_Auto_Zoom_814 står att läsa 58mm som filter storlek (gänga) för den kamera som du nämner.

På sidan http://www.photax.se/indx/indxobj.htm hittar du lite om filteregenskaper ovh funktioner, vad beträffar filteregenskaper/funktioner finns det mycket mer om på webben det är bara att leta och läsa.

Postad

Efter lite egen reserch, till övriga forumläsares kännedom så finns det fiffiga ringar så man kan gänga upp eller ner, så storleken har ingen betydelse (Under förutsättning att ringarna är 58-xx då ). Tack för länkarna. Ska läsas efter jobbet.

Logiskt så borde ju autoexponering "strula" med filter på? Så man får räkna och ställa in själv, dum fråga kanske men man räknar lika många steg oavsett villken film man använder va?

Postad

Nu är du snett på det, har du en fungerande auto.exp.mätare, så mäter denna genom strålgången (objektivet), vilket medför att vad du än "hänger" på objektivet så erhåller de en exponeringsmätning som är kompenserad för detta "påhäng".

Postad
Nu är du snett på det, har du en fungerande auto.exp.mätare, så mäter denna genom strålgången (objektivet), vilket medför att vad du än "hänger" på objektivet så erhåller de en exponeringsmätning som är kompenserad för detta "påhäng".

fast ljusmätaren sitter väll ovanför objekivet på 814? Eller vad är det fört en plupp ;) ?

Postad

Den information jag har om Canon 814. är denna:

CANON 7.5-60 mm f/1.4 MACRO ZOOM LENS. BLACK LEATHER COVERED METAL BODY. 8mm movie camera using Super 8 film cartridge. Frame size, 4 x 5.4mm Viewfinders: Single-lens reflex type, combined with built-in prism screen rangefinder. Contains aperture scale, improper exposure indicators, film ending indicator. Eyepiece adjustable with sutter device for preventing rear light entering viewfinder Exposure Meter: Through-the-lens system CdS meter measures the light passing through the taking lens. Powered by two 1.3 v #625 mercury batteries. Filming Speeds: 12, 18, 24 fps and single frame. Shutter Release: Three-say switch (safety lock, running position, remote control and running lock position) and sutter lever. Release Sockets: For remote control, single frame and continuous running photography. Manual Adjustment of Aperture: Manual operation is possible by releasing the EE mechanism. Fade-ins and fade-outs are possible with the aperture control ring. Power System: Film drive and power zooming operated by two micromotors. Entire zooming is done in 6-9 seconds. Power Source: Four 1.5 v penlight (size AA) batteries loaded inside the hand grip.

"Through-the-lens system CdS meter"

Skaffa dig en manual över kameran, det tycks som du behöver en sådan.

Sådana finns på Webben, samt kolla på forumet: http://www.filmshooting.com/

Postad

Fanns ingen manual till 814 az på länken. Bara till 814 electronic. Nu kanske jag är ute och cyklar. Men jag har för mig att det är just var ljusmätaren sitter som är en av dom stora skillnaderna mellan de två modellerna.. Jag letar vidare. tack iaf.. Manual har jag köpt, ej fått lev ännu.

Edit: Verkar som "ljusmätaren" igentligen är för "belysning" av själva mätaren så att säga. Drog föhastade slutastser, tack vare min nizo 561 (med separat mätare :)

forskar vidare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...