Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hade tänkt o köpa en dv-kamera så jag tänket ifall nån kunde ge lite köpråd. Har kollat i olika butiker som webhalle, onoff och elgiganten.

Om jag ska va helt ärlig så kan jag inte mycket alls om dv-kameror men min polare fick låna en dv-kamera en gång.

aja till saken, ska ha en kamera (hade tänkt o göra en liten skatefilm) men även annat o då förekommer det nattfilmning ibland med.

Jag har även kollat på vad det är för pc-gränssnitt för kamerorna o oftast står det usb eller firewire, kan man då överföra all film till datorn via usb eller måste man ha massa extra utrustning (har nämligen inte firewire på min dator) ?

Kameran bör inte va allt för dyr, max 8-9000.

Ge gärna förslag på flera kameror. Tack på förhand.

Posted

jag fick dock inte svar på mina frågor i den tråden..

det jag helst vill veta är att om det finns usb-uttag, kan man då överföra filmen från kameran till datorn och krävs det nått speciellt program ?

Posted

Jag har en sony trv-33e den har nightshoot. PErfekt om du ska spela in på natten. Det blir ju grönt när du filmar. Men det är bara att ändra till svart/vitt sen så ser det bättre ut.

Men kolla vilka kameror som har dv-ut iallafall då kör du med firewire. Jag har en med båda dv-in och ut. Perfekt att skicka tillbaka filmen in i kameran igen. En firewire kostar inte många spänn att köpa. Har inte kört något med usb där kan jag tyvärr inte ge dej några tips.

• 1 month later...
Posted

Jag har en "Sony DSR-200AP" Den är skön. Fungerar perfek till nattfilmning då du kan ställa in precis mängden ljus som den ska ta in. Lite extra ljus rekomenderas dock.

Vikten på kameran gör också att den liger säkert och stadigt i handen och på axeln.

Mycket lätt att hålla still och du kan gå med den utan att den vibrerar för mycket så att det blir en skakig film.

Den rekomenderar jag starkt... om du har tillräkligt med pengar.

//Metsaen