Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej alla,

har funderingar kring att gå en utbildning i dramaturgi och manusskrivande, men vet inte vilken jag ska välja.

har hört mycket om di, dramatiska institutet, både positivt och negativt. vad jag förstår är det den enda "riktiga" skolan, men samtidigt säger folk att det finns inte större chans att få jobb efter den utbildningen som efter någon annan.

det jag är ute efter är en utbildning där jag samtidigt får möjligheten att bygga nya kontakter och därmed bana vägen för att lära känna folk som kan hjälpa en även efter utbildningen - så att man kan nå ut med sina verk.

vore det visare att bege sig utomlands istället? london eller los angeles eller liknande? är det värt investeringen eller kan man få samma valuta för pengarna här hemma i sverige?

Stefan

Postad

Hej och välkommen,

DI finns det många som har åsikter om. Men oavsett vad man tycker så är det en av de mest resursstarka utbildningar som existerar i Sverige. Så får man möjligheten så tror jag det är en fjäder i hatten oavsett. Frågan är dock hur stark man är som människa, för av vad jag förstått så jobbas det rätt hårt med att forma människor till en "äkta kulturarbetare".

Själv har jag gått IHTV och den har både starka och svaga sidor. Den har dock förändrats en del sedan jag gick så jag kan ärligt inte svara på om den är bra för dig eller inte.

Utomlands finns det många många utbildningar. Några bra och fler dåliga. Precis som alla gymnasieskolor i Sverige skaffade sig Mediautbildningar för att ragga elever så är det liknande utomlands. Man har program som ser bra ut i katalogen men innehållet är inte genuint.

Jag har inte själv studerat utomlands, och känner ingen som haft manusinriktning på en utlandsutbildning. Men jag skulle gissa på att det är bara att ge sig till Danmark eller England för att få sig en bra utbildning som ger dig något. Kan inte lova, men jag tror det :) Och jag tror att det är bättre än i Sverige... generellt :)

/jon

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...