Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag håller på att göra en dokumentär och har hittills filmat ca 20 timmar och på en Sony VX2000 kamera - alltså rätt standard kvalitets DV.

(Jag har också grovredigerat ihop en slags stomme till filmen i Avid utifrån detta)

Nu skall jag gå in i en ny inspelningsperiod som jag också söker finansiering för, och har hört att de på SVT (som jag ämnar filmen för) numera bara

vill köra på projekt inspelat på HDV. Detta har gjort mig lite orolig såklart.

Därför har jag börjat fundera på om jag skall filma resterande material på HD - fast det innebär ju en massa nya kostnader (ny kamera, nytt avidprogram för Mac etc)

Det jag dock oroar mig mest för är att det blir fult att blanda.

Är det nån som har erfarenhet av hur det blir, om det blir snyggt

eller om det ser småsunkigt ut att blanda? Det är viktigt för mig att det ser så pass professionellt ut att det känns bra/ funkar bra på TV.

Vore intressant att få andras några erfarenheter/tankar om detta

Paula

Postad

Absolut enklast, om du nu ska köra HDV i fas två, är ju att tanka in HDV-materialet som DV - så slipper du strul med HDV upper/DV lower field first etc. Däremot vill väl SVT bara ha 16:9 dokumentärer om jag minns rätt. Om det är HDV eller DV kan knappast spela så stor roll (men kolla med dom för säkerhets skull så att dom inte har fått för sig att allt ska vara "HD-ready").

Kör du allt som DV 4:3 skulle jag lugnt fortsätta med VX2000 eftersom den har bättre 4:3 bild (och ljuskänslighet) än alla befintliga HDV-kameror.

/Max

• 2 veckor senare...
Postad

Jag blandade HDV, DV, 4:3, 16:9, NTSC och PAL i min sista rulle och jag e sjukt nöjd med resultatet =) Frienemies finns i en butik nära dig som säljer skateboards och snowboards (då snackar vi alltså aldrig om stadium, intersport osv ;)

• 8 månader senare...
Postad

Tack alla för bra och ändå rätt betryggande svar. Har nu bestämt mig för att blanda friskt,

men är fortfarande lite orolig för slutresultatet och har ej utrustning att testa det.

Vilken typ av skärm sände/visade du din film på Chris?

Jag menar, det var väl inte bara på nätet? Har kollat lite på dina grejer på myspace, ser fint ut!

Mitt största problem nu är att jag inte vet om jag kan köra slutprojektet i 16:9, pga följande. När jag började filma för ett drygt år sedan spelade jag in det i 4:3, så nu maskar jag det i redigeringen till 16:9 (DV) Och nu idag har jag alltså börjat spela in på 16:9 HDV.

Undrar hur allt detta kommer gå ihop. Är det nån som har några bra erfarenheter?

(Även av t.ex. hur maskad 4:3 ser ut på TVskärm (kan ej kolla här, har ingen TV och bara bärbar dataskärm). Samt HDV till DV i 4:3 projekt (maskat till 16:9.) Går det överhuvudtaget att blanda 16:9 och 4:3 i ett och samma projekt (när jag maskar 4:3 materialet)?

Tacksam för allehanda erfarenheter. Särskilt hur det står sig i TV-sammanhang.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...