Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu börjar det bli lite mycket kameror i min skalle. Jag har en budget på ca 20000:- och letar efter en semipro dvkamera (typ pd150 ol). Vilken kamera skulle ni rekomendera för dessa pengar?

Kan nämna att jag ska ner Saudi Arabien och filma lite.

//Kalle

ps. Om ni säljer något, dra ett PM.

Postad

Tja... ska du dit ner kommer det lite följdfrågor:

- 4:3 eller 16:9?

- Får du filma eller är du "inkognito" och vill se ut som "turist"

- Behöver du XLR ingångar?

/Max

Postad

Diftsäkerhetsmässigt tror jag PD150 är svårslagen. Dessutom tokbra ljuskänslighet, batteritid, XLR etc. Enda nackdelen är väl ljudet som inte är i topp (brusigt i manuellt läge). Svåraste är väl att hitta ett fint ex som inte är sönderfilmat. Har den gått hos ngt produktionsbolag skulle jag dra öronen åt mig.

Men en DVX-1XX är inte heller ngt dåligt val. Bättre vidvinkel och ljud men klart sämre batteritider.

Mina $0.02

/Max

Postad

Visserligen ingen PD150, men jag skall sälja min Sony VX2100E nu. Väldigt lite använd, tyvärr. Satte 25.000:- för den på blocket, men då ingår en väska också (1995:-) och en röde videomick (995:-), både väska och mick lika lite använda som kameran.

Tycker dock själv att jag satte priset lite väl högt, så för 20.000:- blir den din. Självklart har jag kvitto och även orginalkartongen om du skulle vilja ha den...

Du kan kolla annonsen på:

http://www.blocket.se/vi/10821953.htm?ca=15_s

Dessutom slängde jag upp lite fler bilder och info på:

http://fredricfilms.com/kamera/index.htm

//Fredric

Postad

Ja skulle rekommendera att nöta på blocket allt vad du kan, jag köpte just en FX1E via blocket för underbara 19.500 ;) med fisheye, filter, batteri, väska osv Ett av de bättre köp jag gjort, oanvänd i kartong med kvitto på allt från scandinavian photo..(såg de tog kring 65k för det paketet i deras butik nu) Är oerhört nöjd, dock var det mer flyt än skicklighet att jag fick den. Bodde i princip granne med han som sålde den så sprang bara över med pengar. Annars om du skall köpa i butik så rekommenderar jag Canon A1, den ger ruggit bra bild, tyvärr är det lite problem med den och vissa filmtekniker som jag skrev i ett annan inlägg.

Det finns ju alltid flera Canon XM2:or ute till super pris, de har en riktigt bra bild och du kan få lös dem för ca 12-15.000:- Vet flera som använder den till sina produktioner, både filmskolor och mindre filmbolag.

Postad
Japp var den jag köpte =)

Grymt med glidecam, var det den med armbrace?

A, en va den med armbrace, men de e ändå tungt som faejn.

Jusste; Ska SFP spela in något mer i Tandådalen i framtiden? Vore skitkul å hjälpa till nån gång. (Har husvagn där:)

Postad

Jo det blir en del projekt framöver, SFP kommer göra mest projekt åt andra, mest på grund av att jag inte har tid att göra ett full-längds projekt nu när jag jobbar för MacSupport, men mer snowboard blir det helt klart. Kan ev bli Tandådalen i slutet av Mars faktiskt, då har jag en 2 veckors shoot planerad över sälen/norge =) Vi behöver alltid folk med vetiga kameror så du är mer än välkommen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...