Gå till innehåll

Flash-fråga: Slå ihop flera keyframes till grupp?


moelodin

Recommended Posts

Hej,

 

Jag hoppas ni kan hjälpa mig. Jag håller på med en animation målad frame by frame och har redan gjort hästjobbet, en dansande ballerina som rör sig över skärmen. Nu har jag upptäckt att den inte fungerar till min bakgrund och vill flytta hela animationen en bit uppåt på skärmen. Finns det något sätt att göra det på, utan att flytta på det jag ritat inuti varje keyframe, var för sig?

 

Tacksam för svar,

 

Max Lodin

 

 

EDiT: Det kanske inte framgick, men det är Macromedia Flash jag jobbar i. Och jag har redan letat i hjälpfilerna ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur många frames rör det sig om?

Det finns ju annars nödlösningar: Exportera alla frames till bilder och importera bilderna i ett nytt flash-dokument, där du kan justera bilderna istället för "ballerinans" position. Eller exportera som film. Har ingen anning om det går att importera swf-filer, men då borde det vara det mest självklara alternativet.

Länk till kommentar
Share on other sites

jmalmsten: Bra förslag! Jag har också klurat på det. Nackdelen som jag kommit fram till ( rätta mig gärna om jag har fel ) är att jag bara kan ha videoklippet på ett ställe - jag har behov av att röra runt på ballerinan. Eller kan man göra motion tweens med videoklipp?'

 

00Bengtsson: Det rör sig om 700 frames

Länk till kommentar
Share on other sites

movieclips går ju att motiontweena som alla andra symboler i flash som graphics och buttons... förresten... gjorde en musikvideo häromdagen i flash... tror jag var där runt 700 individuella ritade bilder jag också... jag lider med dig;) men ack vad jag älskar min Wacom!

 

Men hälst så ska man ju förutse sånna grejer redan i planeringsstadiet och inte efter man ritat hundratals bilder.;) men som sagt... jag var själv slarvig i mitt projekt och har nu en flashfilm med 4000 bilder som jag egentligen borde ha skött annorlunda... men men... jag lider med dig iallafall...

 

Kanske går att fuska lite... ändra storleken på filmen eller nått sånt så att ballerinan kommer uppåt ändå?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...